Water of terpentineverf

Aristonos

  • #1
Ik ga voor het eerst een pui schilderen aan de binnenkant. Maar wat voor soort verf kan ik het best pakken ? Het is voor binnen.Pui is als uitbouw geplaatst in 2004 Buitenkant is al eens gedaan in 2010 en gaat nu weer met terpentineverf. Ik weet niet wat er vanaf de fabriek op zat aan de binnenkant. Schoonmaak en schuren is gedaan.En kit vervangen of niet.In de hoekjes een beetje zwarte schimmel. Ik zelf denk dat terpentineverf ook binnen langer mee gaat.Nadeel is de veel langere droogtijd. Hoe weet je nou wat er af fabriek aan de binnenkant op het houtwerk zit. Ik heb me laten vertellen dat als er waterbasis op zit ,je dan ook weer met waterbasis het moet herlakken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als verf is uitgehard kan je het met beide overschilderen.

verf op waterbasis vergeeld minder snel binnen.
en stinkt niet zo.
ik gebruik al jaren niets anders binnen en dat bevalt primma
 

Aristonos

  • #3
Is dat kwalitatief net zo goed tegen stoten en slijtage ?
 

De Bob

  • #4
Alkyd heeft een hardere/stootvaste toplaag maar:

Alkyd mag (professioneel) niet meer binnen gebruikt worden.
Arbo regel

Goed reinigen/ontvetten/en volledig matteren.

Daarna kunt u gelijk met acryl lak binnen aan de gang.

Voor een nog beter resultaat kunt u voorgronden met een acryl grond lak b.v. watergedragen All-Grund
 

Ambidexterity

  • #5
Acryl is meer flexibel dacht ik toch?

@Boertje125, ik heb ook liever de waterverf om verschillende redenen. 1 daarvan is het vergelen inderdaad. Ik had begrepen dat dit kom door dierlijke vetten die in alkyd verf zitten. Ook had ik ergens gelezen dat hoogglans acryl verf ook dierlijke vetten bezit omdat anders de hoogglans niet behaald kan worden.

Dit is wat ik via Google hebt gevonden, het is wel raadzaam dit te controleren of dat mijn info correct is.
 

De Bob

  • #6
Acryl is meer flexibel, Klopt

Kijk uit met de term dierlijke vetten (partij voor de dieren 😆)
 

Ambidexterity

  • #7
Jaja, mij een beetje uitlachen :mrgreen:

Maar goed ik heb even gekeken op wikipedia, in plaats van een half varken zit er klaarblijkelijk plantaardige oliën in verf. Dus alkyd verf is wel vegan, dat weer wel :wink:
 

De Bob

  • #8
O, gelukkig, straks staan ze met een spandoek voor de steiger, " geen varken op het kozijn" 😂😂😂

En een lachertje is juist beter in deze kl..t.. tijd.
 

Ambidexterity

  • #9
Yep, positief blijven en lachen is een goed medicijn :hup:
 

Aristonos

  • #10
Bedankt allen.Ik heb watergedragen verf gebruikt van een goed merk.En na grondig reinigen,schuren en weer reinigen met groene reiniger zit de verf er mijns inziens prima op. Dat kan weer een hele tijd mee.De buitenkant ga ik doen in juni bij mooie temperaturen.Die doe ik dan met oliebasis.Lijkt me beter.Is inpandig,omdat er een luifel overheen hangt.Daarom hoef ik het niet elke vijf jaar te doen,maar elke tien jaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu