Wasmachine op balkenvloer

Henkies

  • #1
Ik ga het washokje op zolder opknappen, waaronder de vloer. Hiermee wil ik de overlast van lawaai en trillingen minimaliseren. Hier is al veel over geschreven, maar ik zou graag wat advies hebben voor mijn specifieke situatie.

De situatie is als volgt: over een lengte van 2.50 meter ligt een balkenlaag van 164x60mm met hartafstand 60 cm met daarop vloerdelen. In het verlengde van de de balken volgt een kamer met lengte 3.20; ik vermoed dat de balken in één stuk doorlopen over de tussenliggende draagmuur. Als de wasmachine draait begint de hele vloer te resoneren wat leidt tot lawaai dat doorklinkt in het hele huis. In de kamer ernaast voel ik de vloer trillen. Daarnaast ben ik bang dat de stuclaag op het plafond onder de vloer hiervan te lijden heeft.

Nu heb ik een paar maatregelen en opties op het oog.
- Balken in het washok stijver maken door het plaatsen van multiplex 'latten' aan de zijkant.
- Vloerdelen verwijderen en een nieuwe vloer leggen van multiplex of underlayment, om zodoende eea stijver en stabieler te maken. Hieroverheen een tegelvloer.
- Vloerdelen verwijderen en m.b.v. zwaluwstaartplaten een betonvloertje storten. Totale dikte 50mm.
- Eventueel de betonvloer zwevend maken d.m.v. 20mm isolatie. Totale dikte wordt dan 70mm, wat wel heel fors is.


Zou het storten van een betonvloertje dusdanig veel verbeteren dat dit de verloren hoogte en een verhoogde opstap waard is? Of zou ik met de eerste 2 opties al een aanzienlijke verbetering mogen verwachten?
Ook ben ik benieuwd of er nog andere suggesties zijn.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je hoeft perse niet de hele vloer te versterken / verhogen.
Een massieve wasmachine verhoging kan een optie zijn,
dus bijvoorbeeld een "muurtje" van 30 cm hoog en 70 cm diep. Dit weegt wel wat.

Dit muurtje kan je ook nog ontkoppelen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Als je een verzwaring gaat aanbrengen, versterk dan eerst de vloer.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ter infomatie

Vraag me af of balken stijver maken positief zou werken.
De vloerdelen veren tussen de balken. Vandaar dat ik geloofde in een dikke plaat multiplex.
Betonstorten zag ik niet zitten. Wat een gedoe je als die vloer er weer uitmoet.
Ook wel een beetje nieuwsgierig welke merk wasmachine.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het filmpje begint niet zo best, de stekken van de wasmachine zit aangesloten op een dun verlengsnoer.
Vervolgens worden er proeven gedaan met wasgoed erin dat in elkaar gaat draaien, geen enkele machine blijft dan helemaal stil staan.
Er zitten verschillende hoeveelheden wasgoed in de machine, dat betekent automatisch verschillende trillingen.
De schokdempers moeten vervangen worden.
De plaat er onder moet prima werken maar alleen als de poten boven de balken staan of de plaat moet zo lang zijn dat hij over 3 balken komt te liggen.
 

Henkies

  • #6
Dank, ik heb inmiddels nog eens wat staan passen en meten en ook onder de vloer gekeken naar het balkwerk, zie tekening. Er zit een constructie rond het trappenhuis wat zich rechts naast het dunne wandje bevind.

Eigenlijk zou de voorkeur uitgaan naar plaatsing bovenop elkaar, wat qua hoogte van het schuine dak alleen mogelijk is door de machine bijna tegen de wand aan te zetten. In rood heb ik dan de mogelijkheid voor een houten plaat getekend.

Hiermee zou de machine dus niet exact boven de balken kunnen staan zoals Jan adviseerde, en zelfs rechts een klein stukje oversteken.

Zou dit een goed idee zijn? En zou ik hier met 36mm multiplex voldoende hebben of zou een 50mm zwaluwstaart betonplaat (ter grootte van de rode oppervlakte) effectiever zijn?

 

Henkies

  • #7
Is er iemand die hier iets over kan adviseren?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als ik het goed begrijp uhh lees wil je aan wasautomaat en een droger op elkaar zetten.
Bij mijn thuis zou ik 100% zeker geen machines op elkaar durven zetten.
 

Henkies

  • #9
Dat is inderdaad het plan, wat is de reden dat jij dat zeker niet zou durven? Ik blijf in het duister tasten over de draagkracht van de vloer zonder een constructeur in te huren.

Tot nu toe heb ik daar alleen de balkenschuif voor, die aangeeft dat 58x145mm genoeg zou moeten zijn voor een 'zware dekvloer' mits sterkte C24. De sterkteklasse van mijn balken heb ik echter niet (als die er uberhaupt al was in 1970).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ter informatie vergeten.
Op een houtenvloer staat een wasautomaat nooit zo stil als op een betonvloer van een woning.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Belangrijkste is dat de balken stevig genoeg zijn, als die niet sterk genoeg zijn helpt een zwaluwstaartvloer ook niet, die gaat barsten door de beweging van de balken door het schudden van de machine.
Een betonvloer weegt ook heel wat en dat betekent zwaardere balken dan bij een vloer van multiplex platen.
 

Henkies

  • #12
Dank voor je reactie. Het feit dat beton zwaarder is maakt voor mijn gevoel ook dat dat meer zoden aan de dijk zet m.b.t. het lawaai.

Eens dat de balken daar wel stevig genoeg moeten zijn, maar zoals gezegd tast ik volledig in het duister wat nou 'stevig genoeg' is. Heb ik daar écht een constructeur voor nodig of zit er toevallig een knappe kop hier op het forum :)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Als het aan de balkenschuif voldoet, is de vloer sterk genoeg(*). Voor een wasmachine kan de vloer nog net iets teveel meetrillen.

* Niet sterk genoeg voor een zwaluwstaartbetonvloer. Maar over een kleine oppervlakte kan geen kwaad.

Ik zou gewoon een extra laag 18mm MDF erop schroeven. Dan kom je er snel genoeg achter of dit voldoende is. Zet de machines bij voorkeur naast elkaar.
 

Henkies

  • #14
Oke, tijd om hier een update over te geven. Het grootste deel van het werk is gedaan:

Ik heb besloten om af te zien van het betonvloertje, en het te proberen met platen. Ik heb alle oude vloerdelen verwijderd en het hele oppervlak van 24mm underlayment platen van 63x250. Deze laag vastgetrokken in de balken met 6x70 schroeven.

Vervolgens ter hoogte van de plek van de wasmachine nog een eenzelfde plaat underlayment dwars erop gelegd. Dit geheel zit op de balken geschroefd met een 50tal lange tellerkopschroeven.

Na testen blijkt dat ik hiermee een solide basis heb om beide machines op elkaar te zetten. Hoewel de boel uiteraard gehorig blijft, is het 'gestamp' tijdens het centrifugeren weg. Uitsluitend tijdens het opzwieren is er nog ergens een kort resonantiepunt waarop het getril in de balken voor korte tijd terug komt.

Kortom: ik ben zeer tevreden met het resultaat. Dank voor alle adviezen. Het verhoogde deel ga ik overigens nog betegelen met een opstaand randje als lekbak. Over het loopgedeelte ligt inmiddels een laag laminaat.




Overigens nog één vraag: toen ik de boel had dichtgeschroefd en aan het testdraaien was, bedacht ik me dat ik het niet-contact-geluid van de machine wellicht nog iet zou kunnen dempen door de vloer op te vullen met isolatie. Ik ga de boel niet meer open trekken om er steenwol tussen te doen, maar eps parels zou ik er nog wel in kunnen krijgen.

Iemand een idee of dat nog noemenswaardig effect zal hebben? En of dit uberhaupt kan zonder dampscherm? Er wordt niet gestookt maar de CV ketel hangt wel in de betreffende ruimte, en het schuine dak wordt nog geisoleerd.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Mooi dat het al verbetering geeft. De pootjes ook op trillingsdempers gezet?

EPS heeft niet zoveel zin denk ik. Als de platen alleen geschroefd zijn, is loshalen best te doen om er steenwol in te stoppen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Als je er iets in wilt stoppen is celluosevlokken beter, dat geeft betere isolatie.
Het zal niet veel helpen tegen contactgeluid.
Trillingsdempers helpen vrijwel nooit, door het rubber heb je kans dat de machine nog meer gat trillen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu