Intergas HRE 36/30 A, heel even op 5, dan via 3 naar 1

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #21
Was de oude Nest thermostaat een v2 of een v3? Alleen de v3 is modulerend. Ik vermoed dat je oude thermostaat aan/uit regelde.

Ik heb hier een Nest v3 hangen in combinatie met een oude Intergas Kombikompakt HR22. Ik heb de Nest modulerend aangesloten en dat werkt prima.

Mijn ketel gaat ook naar stand 1 zodra de watertemperatuur gelijk is aan de aanvoertemperatuur die de Nest heeft berekend. De ketel brand dus niet door totdat de ruimtetemperatuur is bereikt.

Dit komt doordat de Nest probeert de gevraagde ruimtetemperatuur te bereiken met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Daardoor is de opwarming wat trager, maar voorkom je dat de ruimtetemperatuur doorschiet.

Het duurt overigens wel even voordat de Nest echt goed regelt, daar gaat een paar dagen overheen. Een ander nadeel is dat de Nest stelselmatig de ruimtetemperatuur een graad te laag aangeeft. Je moet de thermostaat dus hoger zetten om het behaaglijk te hebben.
 

Huger023

  • #22
De vorige was ook een V3, ook in combinatie met een HR22, geen problemen, ook moest ik idd de Nest graadje hoger zetten, maar werkte perfect verder.
Maar nest blijft nu oranje en temp wordt nooit bereikt, ketel blijft op 1 staan.
Ik heb nu eenvoudige Honeywell modulation om even te testen, daar gaat hij van 5 naar 3 naar 1 (stand 1 ongeveer 10 sec) en is klaar. Nest blijft na 5 (te kort) in 1 staan,
 

Marcn88

  • #23
Al geprobeerd wat ik aangegevn had?
 

Huger023

  • #24
Sorry, je was mij net 1 minuut voor... :)
Ik heb het inderdaad gedaan, echter vreemde is dat hij op 3 stond, terwijl alleen 1 en 2 een keus zou moeten zijn. Ik heb hem op 2 gezet, en het lijkt erop dat hij doet wat de Nest vraagt. Geen 1 meer maar gewoon 5, dan 3 , dan 0 en klaar. Ik ga het vandaag even verder testen.
Hopelijk is het probleem verholpen, ik laat het weten, en alvast bedankt voor de tip !
 

Huger023

  • #25
Werkt nog steeds goed...
:D
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #26
Het toestel wordt nu via een omweg aan/uit geregeld.
 

Huger023

  • #27
Dus uiteindelijk minder zuinig, wat zijn precies de nadelen?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #28
Het verschil in verbruik zal verwaarloosbaar zijn. Als het nu werkt naar wens is het toch goed?

De Nest thermostaat is in de markt gezet als "slimme energiebespaarder". Om in het dagelijks gebruik ook daadwerkelijk een besparing te realiseren, hebben ze eigenschappen ingebouwd die tot een lager verbruik moeten leiden.

Een van die eigenschappen is het structureel een graad te hoog weergeven van de ruimtetemperatuur. Als je de weergegeven temperatuur aanhoudt, heb je de eerste besparing van ca 7% te pakken. Deze besparing komt niet door de thermostaat, maar doordat je ongemerkt structureel de ruimtetemperatuur met een graad hebt verlaagd.

Het stoken met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur is ook zo'n eigenschap. De aanvoertemperatuur wordt zo laag berekend, dat de ruimtetemperatuur eigenlijk nooit bereikt wordt. De Nest blijft dus altijd warmte vragen. De ketel schakelt dan aan en uit omdat deze niet ver genoeg terug kan moduleren.

Wat betreft de energiebesparing wordt je dus voor de gek gehouden. De besparing wordt gerealiseerd door het comfort te verminderen. Comfort kost nu eenmaal energie. Ik zou me dus niet blind staren op de laatste procent energiebesparing. De thermostaat moet je zo aansluiten dat het comfort bereikt wordt dat je wilt.
 

Marcn88

  • #29
De ketel moduleert sowieso ongeacht welk signaal hem word aangeboden, als het zo goed werkt zou ik het zo laten dit probleem doet zich wel vaker voor bij deze thermostaten
 

Huger023

  • #30
Dank jullie voor de info !
Misschien het laatste wat ik nog wil proberen is om de ketel bij E. op 1 te zetten, stond standaard op 3(?) staat nu op 2. Is dat nog slim?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu