Kou uit knieschotten

Kaastosti

  • #1
Ondanks dat het dak volledig geïsoleerd is komt er op zolder geregeld kou naar binnen, een tocht. Dat kan bijna niet anders dan uit de knieschotten komen, maar ik weet niet goed waar te beginnen om hier iets aan kan doen.

Stap 1 is natuurlijk op zoek naar de oorzaak van de koude wind. Ik verwachtte duidelijk kieren te zien als ik alle spullen eruit zou halen... maar het ziet er eigenlijk best netjes uit.



We hebben het dak tot onderaan geïsoleerd met rockwool, folie er voor en gipsplaten er tegenaan. Die sluiten aan de onderkant ook strak aan op de tapijttegels die er liggen.

Onder de vloer zit geen isolatie. Stom, hadden we natuurlijk meteen moeten doen toen we het huis na koop aan het verbouwen waren. Maar ja, eerste huis, niet aan gedacht en we hadden al genoeg klusjes.



De kale vloer is een standaard mes-groef verbinding, dus ook daar zou ik in theorie geen tocht verwachten. Tapijttegels doen natuurlijk helemaal niets, dus daar zou ik nog iets op de vloer kunnen leggen. Maar wat?

Voor ik blind allerhande isolatiemateriaal in ga slaan en dingen ga doen die uiteindelijk helemaal niet helpen... tips?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De aansluiting dakbeschot op de muren, spouwmuren zal de boosdoener zijn. Deze aansluiting hout op steen winddicht maken is lastig.
 

Kaastosti

  • #3
Hmm dat zou balen zijn. Is dat ook niet met pur dicht te duwen dan? Da's toch een universele oplossing ;)
 

Kaastosti

  • #4
Ik denk overigens dat je helemaal gelijk hebt, de houten vloerplanken tegen de stenen muur, daar zit een kiertje tussen. En daar komt inderdaad tocht langs. Dank!

We gaan er iets creatiefs op verzinnen. Hoeft gelukkig niet heel mooi afgewerkt, als het maar dicht is :)
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Een beetje beweging in de lucht achter de schotten moet je houden anders krijg je vocht en schimmel.

Het mooiste is als je de lucht daar een beetje verwarmd bijvoorbeeld doordat er cv leidingen doorheen gaan
 

Kaastosti

  • #6
Er hangt een radiator tegenaan, de leidingen daarvan lopen voor een meter door het knieschot, maar dat zal de boel niet zo erg opwarmen.

Ik was juist van plan om radiatorfolie te gaan gebruiken om te voorkomen dat er warmte van de radiator verloren gaat aan het verwarmen van de knieschotten.

Als ik jou goed begrijp kun je dat dus beter niet doen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Niet als je ook leeft op zolder of er de was droogt.
danders wordt het muf en vochtig achter de schotten
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
De muurplaten en muur/dakbeschot zijn beruchte plekken voor tocht. Zelfs bij nieuwbouw tocht het daar vaak.

Luchtdicht maken doe je niet met pur, maar met kit of een speciale tape.

Zorg voor een goede ventilatie van de zolder en maak eventueel een paar roosters in de knieschotten.
 

Kaastosti

  • #9
Okee dus achter die knieschotten moet ik het tot op zekere hoogte gewoon lekker laten waaien. De rest van de zolder is mijn mancave, dus die wil ik wel op temperatuur kunnen houden.

Dan wordt de uitdaging dus eerder om dat luik tochtdicht te krijgen, voor zover dat mogelijk is. Tochtstrips lijken dan de meest voordehandliggende optie.

Dank voor de tips!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Nee, de tocht achter het knieschot zeker weghalen! Ventilatie vervolgens met binnenlucht.
 

Kaastosti

  • #11
Aaaah okee, dat maakt het een stuk duidelijker... en eigenlijk ook wel logisch. Ga ik mee aan de slag!
 

Gly99

  • #12
Hi, Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. onder het knieschot. Hoe heb je het probleem verholpen.

20220901_122703~3.jpg 20220901_122726~2.jpg 20220907_152831.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu