Na-isoleren schuin dak kinderkamer - check plannen

Arjen1985

  • #1
Beste mede klussers,

Ik realiseer mij dan er al veel topics bestaan inzake het na-isoleren van schuine daken. Mijn situatie is echter net weer anders dan wat ik zoal tegenkom op het forum. Heb me al wel zoveel mogelijk ingelezen en een plannetje gemaakt dat ik hier graag even wil checken. Betreft na-isoleren van onze (toekomstige) kinderkamer.

Woning van 1975, dakpan weggehaald en hier zit er een soort bubbeltjes (aluminium) folie onder met daaronder een zacht materiaal, een soort isolatiedeken(?) lijkt niet erg dik. Ik denk daaronder het dakhout en dan spaanplaat met (uitgezonderd achter laagwand) gipsplaten ertegen. Helaas nergens een dakdoorvoer om de opbouw te checken..

Mijn plan is nu als volgt:

Stap 1:
Binnenzijde laagwand isoleren met 100mm glaswol (zonder folie), afwerken met 9mm underlayment en alle kieren luchtdicht afkitten met acrylaatkit (is al klaar)

Stap 2:
Deurtjes laagwand ook isoleren en rubbers aanbrengen zodat deze goed sluiten, op die manier wil ik tocht vanachter het laagwand voorkomen (momenteel mee bezig)

Stap 3:
Schuin dak na-isoleren op de volgende wijze:

- Houten raamwerk tegen huidige gipsplafond maken met balken 89x39. Afstand balken h.o.h. 60cm (??)
- Hiertussen glaswol 100mm (Rd 3.15) klemmen
- Vervolgens klimaatfolie tegen het raamwerk nieten, alle gaatjes en openingen aftapen met speciale tape van zelfde merk
- Tot slot gipsplaten ertegenaan schroeven als afwerking
- Eventueel naderhand nog laten stucen

Volgens de leverancier van de klimaatfolie zou dit moeten kunnen zonder vochtproblemen te krijgen? En kan het geen kwaad dat er straks dubbel gips in de opbouw zit? Volstaat 60cm afstand tussen de balken of gaat het gips dan doorhangen en moet ik extra latten/verbindingen toepassen voor een goede bevestiging? Is mijn plan verder oké, vnl. vocht in de isolatie/constructie wil ik uitsluiten!

Hieronder wat foto's:

Achter laagwand voor afwerking:


Achter laagwand afgewerkt:


Onder dakpan:


Schuin dak links:


Schuin dak rechts:


(let niet op de troep :wink: )

Bedankt vast voor jullie mening c.q. suggesties!!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat voor materialen eventueel de dikte van de lagen vanaf buiten gezien. Een warmtestroom gaat van binnen naar buiten en de lagen of materialen voorbij de isolatie hebben veel invloed.
Het lijkt dat de bubbeltjes laag onder de panlatten is aangebracht. Dit materiaal zou, als het goed is dampopen moeten zijn. Meer info wat dit voor materiaal is.
 

Arjen1985

  • #3
Wat ik erover kan vinden is dat het alu noppenfolie waarschijnlijk dampdicht is.

van buiten naar binnen wordt het schuine dak van deze slaapkamer straks als volgt:

- dakpannen
- panlatten
- alu noppenfolie (met wel/geen extra voering, voelt zacht aan)
- spaanplaat (dakbeschot)
- gipsplaat
- 100mm glasvol (geklemd in houten frame)
- klimaatfolie
- gipsplaat
- eventueel stuclaag

Leverancier klimaatfolie schrijft:

"De vochtregulerende klimaatfolie beschermt houten daken tegen vochtproblemen. Zelfs daken met een dampdichte buitenzijde, bijvoorbeeld een bitumineuze dakbedekking, kunnen veilig aan de onderzijde worden geïsoleerd."

Hoop dan maar dat dat klopt??
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het dak zo gemaakt is een goede oplossing. Het nauwkeurig plaatsen van de klimaatfolie is echt belangrijk. Maar dat had je al begrepen.
 

Arjen1985

  • #5
Bedankt wgb, ga het zo doen en zal extra aandacht aan het folie besteden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu