Materiaal onder maaiveld, in combinatie met garagedeur

ThijsR

  • #1
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik de fundering (op staal) gestort voor de uitbouw van mijn garage. Nu zit ik al enige tijd te twijfelen wat ik het beste kan doen als volgende stap. Het betreft de "invulling" op de plaats van de vraagtekens.



Op dit forum kom ik verschillende (verouderde) adviezen tegen; Gewoon opmetselen met de bakstenen die ik heb gekocht en deze insmeren met cement / coating tegen vocht.
Of eerste gedeelte opmetselen met betonblokken / stenen en vervolgens net onder het maaiveld beginnen met de bakstenen.

Boven de vraagtekens komt een sectionaaldeur, de rest wordt volledig opgetrokken in halfsteensverband. De vraag is dus tweedelig:

- Waarmee kan ik het beste bouwen OP de nieuwe fundering, maar onder het maaiveld? (zowel op de plaats van de vraagtekens, als aan de zijkanten)
- Is het verstandig om op de plaats van de garagedeur gewoon mee op te metselen tot het maaiveld? In eerste instantie komt er nog niet gelijk een betonvloer, dit komt wellicht in de toekomst nog!

Ik hoor graag van jullie!

Gr,
Thijs
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
De vloer van de garage ligt dus lager dan het maaiveld? Dan moet het gedeelte onder de grond volledig waterdicht uitgevoerd worden. Dus als een kelder. Dit gaat het beste met beton. De aansluiting met de betonvloer is een aandachtspunt.
 

ThijsR

  • #3
Bedankt voor de reactie Ijkenhout, ik begrijp dat de tekening wellicht de indruk wekt dat de vloer ook is gestort en deze zich dus onder het maaiveld bevind. Dat is NIET het geval, voor de beeldvorming hierbij een foto van de fundering.

Het betreft nu dus de volgende stap:
Welk materiaal leg ik nu op de fundering tot het maaiveld waar de normale bakstenen gelegd worden?
Kan dit in z'n geheel opgetrokken worden met (Wienerberger) bakstenen, of is het verstandiger het eerste stuk met ander materiaal op te trekken?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Https://www.joostdevree.nl/shtmls/trasraam.shtml

De meeste normale bakstenen zijn geschikt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu