Grindput, infiltratiekrat of... bij kleigrond

Reaven

  • #1
Ik heb een drainagebuis aangelegd in de tuin voor het gazon (16m2), maar twijfel nog over de "eindput" (een grindput Of infiltratiekrat) doordat hier kleigrond ligt tot op een diepte van ca 4 meter.

De buis komt nu onder de vlonder uit, daar heb ik een put gegraven van zo'n 80cm diep (gemeten vanaf bovenkant vlonder). Dan krijg ik al een laag van zo'n 15cm grondwater in de put. Op de HWA aansluiten kan niet.

De grond bij de vlonder is echter allemaal klei en veengrond. Volgens kaarten die ik heb gevonden op internet met boormonsters uit de buurt tot wel 4 meter diepte. Zelf heb ik geboord tot en met 1,8 meter... bleef allemaal klei. Daarmee lijkt mij een verticale drainagebuis ook geen optie.Overigens heb ik in de rest van de tuin deels klei en gewone grond

Ik ben aan het stoeien wat nu de meest effectieve oplossing is gezien alle klei, zonder daarvoor dure diepe gaten machinaal te laten boren.

Daarnaast; met wat voor capaciteit moet ik rekening houden? Het terras van zo'n 16m2 komt ook uit op het gazon. Op internet vind je vooral info over capaciteitsberekeningen wanneer je infiltratiekratten gebruikt voor je dak. De oppervlakte (en bodem) van het gras zal ook wel eea afvoeren neem ik aan.

Ik heb mij al helemaal suf gegoogled en in dit forum gekeken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een drain aanleggen zonder afvoer heeft geen enkele zin.
hij moet bijvoorbeeld naar de sloot of het riool.

ook in een zandkoffer van 4 meter diep zal het niveau gewoon de grondwaterstand zijn.
 

Reaven

  • #3
Ik begrijp je denk ik niet zo goed . Ik wil juist een afvoer aanleggen alleen is er geen sloot of riool. Maar de vraag is... wat dan wel? Ik kwam op een grindput of infiltratiekrat uit zodat je het overtollige water kunt opvangen. Maar wat is wijsheid ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Grindput of infiltratiekrat heeft m.i. geen nut bij een kleilaag van 4 meter dik.
Wat zit er onder de kleilaag?
 

Reaven

  • #5


Dit zijn twee bodemstaten, een van een straat achter ons en een van een straat voor ons. Volgens mij zit het grondwater op zo’n 60 cm bij ons. In het gat wat ik heb gegraven bij de vlonder staat nog steeds hetzelfde waterlaagje.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik zal het proberen uit te leggen.

je wilt water afvoeren.
dat betekend dat het omlaag moet stromen.

Als je ergens drainage in graaft
zal deze gaan werken als de buis in het grondwater komt.

afvoeren naar een zandkoffer lukt dan niet want daarin staat het water net zo hoog.

zandkoffers zijn bedoeld om hemelwater uit de goot beter in de ondergrond te laten zakken


Als je last heb van plassen kan je beter de toplaag van je tuin beter water doorlatend maken
door bijvoorbeeld tuinturf door de klei te frezen
waardoor de grond meer open structuur krijgt en het water dus sneller in de bodem zakt
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Zit het grondwater op 60 cm of blijft er op dat niveau water staan doordat het niet door de kleilaag gaat?
Op de site waar die bodemstaten vandaan komen staan ook grondwaterstanden bij sommige meetpunten.

Als het grondwater dieper zit is een grindkoffer een optie, maar 4 meter diep die af en toe dicht zal slibben is geen leuke combinatie.

Dan zou pompen overblijven.
 

Reaven

  • #8
Boertje125,

Helder! Turf er door heen frezen is altijd nog een optie, goed idee. De drain ligt er al wel in , ingegraven en al :P . Dat water van de drain gaat dan naar het eindput en daar wil ik zo'n groot mogelijke capaciteit maken voor de opvang van het water.

Jackd,

Nee, dat is het grondwater niveau inderdaad. Ik had al gekeken naar de grondwaterstanden en dit komt overeen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Reaven schreef:
heb ik een put gegraven van zo'n 80cm diep (gemeten vanaf bovenkant vlonder). Dan krijg ik al een laag van zo'n 15cm grondwater in de put.
Is dat de grondwaterstand? Met 65cm onder maaiveld klinkt dat als uitstekend. Waarom wil je drainage?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu