Draagconstructie tbv vliering

Martijn83

  • #1
Hallo allemaal,

In 2015 heb ik mijn huidige woning opgeleverd gekregen en ben nu van plan de zolder opnieuw in te gaan richten. Een van de dingen die ik wil realiseren is het maken van een vliering en het creeeren van extra kamers. Nu is het mijn probleem hetvolgende:

De kap is een prefab scharnierkap waar ik niets aan kan bevestigen. Ook de tussenmuur tussen mij en de buurman is een houtskelet muur waar ik niets aan kan bevestigen en de buitenmuur is enkel van buiten steen en van binnen ook weer hout skelet.

Met andere woorden, ik heb geen constructie waar ik een vliering aan kan vast maken. Nu zit ik dus te denken om enerzijds de nieuw op te trekken muren voor de kamerindeling te gebruiken als dragende constructie en anderzijds een soort dragende voorzetwand te maken.

Is dit uberhoubt een goed idee? Hoe kan ik zo'n constructie het beste afsteunen? Welke diktes van hout zou ik best gebruiken op de verschillende plekken?

Zie bijgevoegd. De te overspannen lengte is 5.80m. De breedte van de zolder is pakweg 10.00m, maar door de dakschuinte blijft daar ter hoogte van de vliering nog pakweg 3.50m over.

Ik zie uit naar jullie reacties.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Heb je nu al een vaste trap naar zolder? Is de zoldervloer van beton of hout? Hoe hoog is de zolder in het midden?
 

Martijn83

  • #3
Ik heb nu inderdaad een vaste trap naar zolder en de vloer is van beton. In het midden van de zolder is de hoogte ongeveer 4 meter.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Mooi. Dan zijn dragende wanden wel mogelijk. Het beste is een tekening te maken van de wanden/deuren en de (balklaag van de) vliering.

Als je de wanden van hout gaat maken plaats je het beste de stijlen hoh 300 en op de hoeken minimaal dubbele stijlen. De balkmaat voor de vliering haal je uit de balkenschuif.
 

Belz

  • #5
Op de plattegrond, waar komen juist de draagmuurtjes? Op de stippellijnen?

Zijn de draagmuren dan enkel verbonden met elkaar door de vliering en enkel op d betonnen vloer verbonden met 'de rest van het huis'?
 

Martijn83

  • #6
Bijgevoegde plaatje geeft aan hoe ik de indeling wil gaan maken. We zitten nu te denken om enkel boven de trap een vliering te maken. Die dus enerzijds steunt op een voorzetwandje en anderzijds op de tussenmuur (met de twee deuren). Dus in het plaatje vanaf de lange wand met twee deuren naar beneden.

Mijn vraag is nu. Welk profiel zouden jullie gebruiken voor de tussenwand. Ik lees dat veel mensen kiezen voor een 50x75, maar gevoelsmatig lijkt me dat wat weinig?

 

Belz

  • #7
De vuistregel voor de sterkte van een houten kolom (ter voorkoming van knik) is lengte / 20. Dus als je vliering op 2m60 hoog komt, dan komt dit op balkjes van minstens 13cm breed.

Natuurlijk gaat er geen boekenarchief komen op je vliering veronderstel ik, dus alles is relatief. Tenzij je al je oude schoolboeken, loodslabben en overschot van de baksteen gaat stockeren daar.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik zou zelf het andere deel als vliering handiger vinden. Dan kan je er vanuit de hal goed bij, kan je makkelijker lange spullen via de trap omhoog krijgen. En de vliering wordt groter.

De kamerhoogte kan op 2.4m. Dan heb je nog een prima vliering. Denk aan de ventilatie van de kamer.

De tussenwandjes hebben een T-vorm. Dat maakt het heel stabiel. Een dragende wand minimaal aan één volledige kant bekleden met underayment of OSB. Stijlen naast deuropeningen verdubbelen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu