Aanleg vloerverwarming

Haazs

  • #1
Situatie:
Ik wil de helft van mijn garage als eetkamer bij de woning trekken en hier vloerverwarming in aanleggen. Het betreft een binnenkort opgeleverde nieuwbouw woning. De garage heeft een halfsteens muur en is tegen het huis aangebouwd, uiteraard wil ik dus ook de muren en het dak isoleren en een scheidingsmuur halverwege de garage plaatsen. De constructieve begane grondvloer van de woning en garage zijn uitgevoerd als een geïsoleerde prefab betonnen systeemvloer. De begane grondvloer is afgewerkt met een 7 cm cementdekvloer, de garage met een 5cm cementdekvloer. Omdat ik de vloeren graag op dezelfde hoogte wil zodat ik de uiteindelijke PVC vloer door kan leggen heb ik dus 2 cm hoogte die ik moet opvullen en waarin ik vloerverwarming kan aanleggen. Het wordt hoofdverwarming dus de buizen komen op 10cm hart op hart te liggen. De eetkamer met vloerverwarming wordt ongeveer 10m2. De baganegrond van het huis (zonder garage) is ongeveer 10x5,5=55 vierkante meter. Verder ben ik een handige klusser maar heb ik een verbouwing als deze nooit eerder gedaan.

Vloerverwarming (10m2):
- Is de 2 cm hoogte voldoende om de vloerverwarmingsbuizen op te leggen en te bevestigen met inslagbeugels. Zodat daarna een 2cm dekvloer aangebracht kan worden of is het bijv. verstandiger om sleuvel te frezen voor de vloerverwarming?
- In het geval frezen verstandig is, welke diepte is dan verstandig zodat ik niet het wapeningsstaal beschadig?

Dekvloer (10m2):
stap 1: Schoon + vetvrij maken vloer
stap 2: Aanbranden met portland
stap 3: Kantstrook om uitzetting vloer op te vangen
stap 4: Zand cement mortel snel + krimpwapeningsvezels
stap 5: Afrijken op 2cm dikke balken en sleuven opvullen
stap 6: Vlakschuren met vlakspaan

Egaliseren (65m2):
stap 7: Wachten tot cementdekvloer gedroogd is
stap 8: Vlak schuren dekvloer (woonkamer + garage)
stap 9: Stofzuigen vloer
stap 10: Voorstrijken met primer
stap 11: Egalisatie verdelen over vloer
stap 12: Egalisatie laag ontluchten met prikroller

PVC aanbrengen:
stap 13: Egalisatie laag aanschuren
stap 14: Stofzuigen
stap 15: Lijm + PVC aanbrengen

- Kan ik voor de egalisatie laag dezelfde kantstroken gebruiken als in stap 3?
- Is het verstandig om aan de randen van de dekvloer isolatie aan te brengen?
- Moet de systeemvloer eerst een bepaalde tijd drogen voordat ik kan beginnen met het aanbrengen van de dekvloer.
- Waar moet ik op letten bij materiaal uitkiezen (zoals type beton/egalisatiemiddel)
- Vergeet ik nog een stap of kan ik iets beter op een andere manier doen?

Jullie hulp wordt erg gewaardeerd!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu