Dekvloer in dakkapel

DNAwizard

  • #1
Een vraag over de beste manier om een zandcement dekvloer te maken.

We hebben een dakkapel laten zetten en zijn bezig met de afbouw. Achter de knieschotten is geen dekvloer aangebracht. We moeten een gat van 4.60m x 1.50 x 8 cm opvullen (1100 kg)

- Is het te doen om met een mortelmixer ~55 zakken zandcement aan te maken voor een doehetzelver?

- optie is om achter de schuifdeuren de betonvloer niet op te hogen (0.75 diep ipv 1.5m, dus helft van het werk). We kunnen dan een frame maken van balken en daar het zandcement in storten.

Moet het frame ingepakt worden met plastic?
Is het beter om de balk na storten weg te halen? De balk laten liggen kan handig zijn om daar de rails van de schuifdeurtjes in te boren.

Ideeën die ook langs zijn gekomen om de klus behapbaar te maken zijn:
- zwaluwstaart platen gebruiken (duur en veel werk?)
- dakpannen in het zandcement leggen om het op te vullen. Ze liggen er toch. (Is afgeraden in dit forum om andere materialen in zandcement te storten)

Ideeën zijn welkom!

 

Kluskoppel

  • #2
DNAwizard schreef:
Is het te doen om met een mortelmixer ~55 zakken zandcement aan te maken voor een doehetzelver?
Aantal weken terug 45 zakken zandcement gemixt om een nieuwe dekvloer in badkamer te storten. Was echt een pittige klus :shock:

We hebben het met 3 man gedaan, twee om de mortel aan te maken, de derde om de vloer te maken/gladsmeren. Zijn er zeker een uur of 7 mee bezig geweest! Vergis je ook niet in het gewicht, het was een pittige workout om 45x 25kg naar boven te sjouwen. Plus ik moest het in 2x ophalen, want dat gewicht mocht ik niet trekken qua aanhangergewicht.

Daarnaast komt er veel stof vanaf, dus de ruimte goed afsluiten + mondkapje is gewenst. Wij hebben een leegstaande kamer gebruikt als werkhok. In de tuin ofzo mengen is geen doen, je tilt niet even een volle speciekuip naar boven...

Wij deden het inderdaad met een mortelmixer (tweedehands ook wel te verkrijgen zie ik, normale boormachine rook je er mee op vermoedelijk), twee 25kg zakken in speciekuip en dan water erbij (tuinslang aangelegd vanaf vulkraan CV op zolder). Meubeltransporter eronder om het naar de badkamer te kunnen rijden via de overloop.

Wellicht kun je de vloer eerst ophogen met iets anders , isolatieplaat o.i.d. zodat er nog maar een dun laagje cement op hoeft? Ben niet heel erg thuis in vloeren storten, misschien heeft iemand anders nog advies?

Wat voor afwerkvloer komt erop? Je zou onder het knieschot kunnen besluiten om daar geen cement te storten en de benodigde hoogte kunnen creëren met ondervloer (groene vezelplaat) als er laminaat op komt. Op die plek ga je toch niet lopen.
 

DNAwizard

  • #3
Hi Kluskoppel,

Bedankt voor alle goede adviezen! Als ik dit hoor gaan we inderdaad het gedeelte achter de schuifdeuren niet ophogen. Vezelplaten zijn idd een goed alternatief.

Ik ben nog wel benieuwd naar het houten frame. Kan dat blijven liggen of moet dat weggehaald worden? Iemand nog ideeen?
 

Kluskoppel

  • #4
Hoe is dit afgelopen?
 

Ramu

  • #5
20 zakken zandcement met de kraan op zolder laten zetten. De hijskraan moet toch de zakken puin uit het gat halen. Dit kost je natuurlijk geen extra geld. Scheelt je sjouwen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu