Elektrisch kacheltje voor matig geisoleerde schuur

Mrt_b

  • #1
Hallo klussers,

Voor een matig geïsoleerd enkelsteens schuurtje (2 cm piepschuim) ongeveer 16 m3 (8 m2 / 2 meter hoog) zoek ik de beste oplossing om deze in de wintermaanden vorstvrij maar indien mogelijk de temperatuur zo nu en dan ook regelbaar en aangenaam te krijgen.

Ik zie 2 oplossingen - een vorstbeveiliger die automatisch aanslaat onder de 3ºC of een IR kachel.
Belangrijkste is dus betrouwbaarheid, no 2 energieverbruik, no 3 comfort en natuurlijk aanschafprijs (in ieder geval minder dan 200 Euro). Kachel zal ook tegen vocht moeten kunnen aangezien het schuurtje ook gebruikt wordt als washok. Er wordt niet langdurig in gewerkt, comfort is dus bijzaak.

Lijkt me duidelijk dat IR kachel wel het meeste comfort biedt. Deze doet meer dan alleen de vrieskou eruit halen en daarmee kan je vrij snel een behaaglijke temperatuur bereiken.

Vraag me alleen af of deze net zo geschikt is als een conventionele elektrische kachel om een schuur vriesvrij te houden voor langere periode.
Wat is de beste keuze, iemand ervaring mee? Andere suggesties of oplossingen zijn ook welkom.
 

Mrt_b

  • #2
Volgens bedrijf die ik heb gebeld is een convector kachel beter geschikt. Deze zorgt voor betere verdeling van de warmte terwijl de IR kachel sneller objecten en personen verwarmt.
Met IR kachel zou je dus eerder risico hebben op bevriezen van delen die slecht verwarmd worden.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
Voor rond de 30 a 40,- het je een kacheltje.
De rest van het beschikbare geld zou ik in meer isolatie steken, dat zal je er snel uithalen, want de energiekosten kunnen zeer tegen gaan vallen als het een koude winter wordt.
Een verbruiksmeterstekker koop je al voor 10,- Dat scheelt een dure verrassing.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zit het schuurtje tegen het huis aan? Heb je in huis geen plek voor de was?
 

Mrt_b

  • #5
Isolatie is al uitgevoerd (achteraf had dat beter gemoeten) het is echter nu teveel werk om nog te fixen. Schuurtje is al helemaal afgewerkt van binnen.
Vraag me af hoeveel kosten er dan zijn, zo vaak is er geen strenge vorst en laatst met vrieskou was de temp in de schuur +7 graden. Verbruikmeter is echter zeker een goed idee - kachel die ik op het oog heb heeft er 1tje ingebouwd. De hele goedkope kachels hebben vaak veel minder opties , geen thermostaat en kunnen niet altijd tegen vocht.

Op dit moment denk ik aan een Eldom convector 1500w
Veel opties en ik ben vooral gecharmeerd van de vorstbeveiliging die automatisch ingeschakeld wordt.

Aansluitspanning: 230Vac
Vermogen: 1500W
Afmeting: 434x816x59mm (LxBxD)
Gewicht: 6.5kg
Thermostaat: ja, elektronisch 5~35'C, digitaal, programmeerbaar
Extra aansturing aansluiting: ja
Aansluitsnoer: ja, 150cm met stekker
IP waarde: 24
Toepasbaar in badkamers: ja, zone 3
Toepasbaar in droge ruimtes: ja
Kleur: wit, gepoedercoated
Montage beugels: ja
 

Mrt_b

  • #6
Schuur zit los maar wel dicht bij de woning en beschut. Kleine woning dus wasplek in de schuur zorgt voor extra ruimte in de woning. Bovendien praktischer, je hoeft niet meer door een slaapkamer heen om washok te bereiken. Veel buren met vergelijkbare woning hebben dit.



Quotes zijn overdreven, mod.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu