CV leiding kapot, nu reparatie met RTM Uponor maar vocht

Marc85

  • #1
Goedeavond,

Ik heb eergisteren door een CV-leiding geboord, althans door de vloer. Ik wilde een koof van gips maken en het frame met schroeven in de vloer vastzetten. Ik heb al aardig wat klussen in huis gedaan en vogel alles zelf uit, natuurlijk had ik gewoon KIT moeten gebruiken... maar te laat! Nu repareren en ervan leren!

Dus ik heb een hoop weggehakt, tijdens het hakken natuurlijk een waterleiding geraakt waar nu een deuk in zit. De kraan die hierop zit wordt alleen voor de wasmachine gebruikt en er komt nog genoeg kracht uit.

Het zijn allemaal geen slimme acties en ik ben van de regen in de drup geraakt maar wil het leren en het oplossen.

Dus wat heb ik gedaan, ik heb de aanvoer en retour radiatorslang (kunstof) bekeken waar de schade zit en er een stuk tussenuit gehaald. Bij de winkel 4x RTM Uponor klik koppelingen gehaald. Gelukkig kon ik de bestaande kunstof leiding bewegen in de zwarte mantel. Dus ik had wat ruimte om de koppeling zo aan te klikken tot het systeem klikte. Heel blij.. maar toen ik alles weer op druk had en even flink ging stoken kwam er aan de kortste afstand richting de ketel vochtdruppels in het glaasje van de RTM koppeling. Het zweet ook wat vocht maar druppelt niet. Deze ochtend kwam ik erachter dat ik de koppeling ook moest nadraaien, dit heb ik nu gedaan in de hoop dat er alleen oud vocht in zit. Ik denk echter dat dit niet zo is en dat ik het moet gaan knellen.

Ik overweeg nu om het op te geven en de specialist te bellen, maar toch kriebelt er iets dat ik het nu ook moet afmaken. Ook al had ik het even goed gehad...

Kunnen jullie tips geven, met name op de gebruikte RTM koppelingen en de werkwijze die ik heb gehanteerd, belangrijk aspect is wel dat ik de leiding ingang ook proper heb gemaakt met een kunstof hulpstuk (om het weer rond te maken en bramen weg te halen).

Dank!! Fotos plaats ik even in de volgende post van start tot eind.




 

Akatar

  • #2
Is het wel een uponor/unipipe leiding?

Het is sowieso beter om perskoppelingen te gebruiken

better save then sorry
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Zo hou je jezelf wel van de straat.
 

Marc85

  • #4
Haha inderdaad.. ik vermaak mij thuis wel als er een lockdown is.

Maar of het uponor is weet ik niet zeker. Wat kan het anders zijn?
 

Klusser1954

  • #5
Ergens anders in huis zal er wel wat opbouwleiding zitten (meterput - cv ketel). Daar kijken of er een text op de leiding staat.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De verbindingen staan onder spanning, als ze nu niet lekken gaan ze na verloop van tijd wel lekken.
 

Marc85

  • #7
Ja ik ben er inmiddels achter dat dit onthoudbaar is, het zweet weer. Moet ik het toch gaan knellen met een speciale tang en deze koppelingen allemaal weghalen?

Er is inderdaad een opbouw naar de ketel waar ik ook geen wijs van word. Er staat namelijk geen diameter info op.
 

Marc85

  • #8
Er staat op: ho 046 meter 36441 wa9079
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #9
Deze koppelingen kunnen geen continu temperatuur aan van 60 graden +, zijn gemaakt voor drinkwater niet voor cv.

Persen is de beste oplossing 2x normale perssok 2 keer reparatieperssok.

ff een tang huren en goed maken.

John
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Behalve wat er op de leidingen staat, zal je toch ook ergens koppelingen tegen komen.

Staat daar een merk en of diameter op?
 

Marc85

  • #11
Hoi Jack, dit is het enige dat ik ervanaf kan lezen: unl 20-w 1.1/8x14.
 

Marc85

  • #12
Dank voor alle reacties. Ik heb alles afgeknipt en vervang door een langer stuk uponor met perskoppelingen. Materiaal/tang gehuurd en opnieuw gemaakt, het is nu helemaal droog!

De RTM koppeling heb ik opengeslepen met een slijptop. De koppeling zat netjes vastgeklemd om de kunstof leiding. De leiding zelf was ook netjes afgeknipt, alleen lijkt het dat de orginele leiding wat speling heeft over de ingang van de RTM koppeling. Onder druk kwam hier wat vocht/zweet uit vermoed ik.

Dank!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu