Constructie carport

Tilbo

  • #1
Hallo allemaal,

Geïnspireerd door dit topic https://www.klusidee.nl/Forum/topic/carport-met-6-meter-overspanning.109260/ ben ik bezig met een carport. afmetingen van de carport zijn 5,4m diep en 6m breed. Ik had de constructie als volgt bedacht:

Betonnen poeren in de grond (we zitten hier op zandgrond)
Op de poeren staanders (geel) van 150x150 of 200x200, om de 1,80 meter.
De staanders aan de bovenkant ingekeept tbv een ringbalk van 50x150 (rood).

Alle kruisingen van staanders met ringbalk en liggers worden voorzien van schoren om scharnieren van de constructie tegen te gaan.

Voor het dak heb ik een paar opties:

1) een dak van metalen sandwichplaten. Dak loopt ongeveer 4 graden af. Staanders en inkeping worden iets afgeschuind. Op de ringbalken liggers van 70x200 of 70x250, 6 meter lang dus over de hele breedte van de carport. HoH afstand van de liggers is ongeveer 90 cm (liggers rusten op de staanders om de 1,80 meter en daartussen een balk) Op deze liggers schroef ik de stalen sandwichplaten.



2) Plat dak (met afschot). Vergelijkbare constructie als boven, maar dan minder afgeschuind en met dakbeschot en EPDM plat dak.

3) Zelfde als 2), maar dan zonder de extra liggers. Haaks op de liggers komen HoH 60cm balken, waarop het dakbeschot komt.



Voorbeeld hiervan:


Waar zit nu mijn twijfel/vraag. Ik realiseer me dat een overspanning van 6 meter fors is. Echter, ik zie bouwpakketten voor vergelijkbare carports (bijvoorbeeld hier,
hier, of hier. waarbij liggers en staanders worden gebruikt die dunner/lager zijn dan ik wil gebruiken (bv dwarsbalken van 60x160). Er wordt dan gerekend met sneeuwlasten van 0,75 kN/m² tot 2 kN/m²

Ik weet dat een constructeur me verder kan/moet helpen, maar mijn gezond verstand zegt me dat als ik houtmaten gebruik die bóven datgene wat kant en klaar wordt geleverd gebruik, er toch weinig aan de hand kan zijn. Hoe zien jullie dit?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu