Zelf in de tuin een kapelletje metselen

Kluspaulus

  • #1
Goedendag allemaal, ik heb veel vierkante coble stones over van mijn terras. Ik heb nu ook veel tijd over. Toen bedacht ik om in de tuin een mini mariakapelletje te metselen . Metertje hoog of zo, met een beeld erin. Ik heb nog nooit gemetseld maar op Youtube staan wel instructiefilmpjes van een muurtje . Mijn vraag aan het forum : Iemand enig idee of dit wel eens is gedaan? Op internet kon ik niks vinden... ben wel benieuwd of het kan met vierkante stenen en wat het beste als fundering gebruikt kan worden ... alvast bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Tenzij je op veengrond zit, is een fundering van een aantal flinke grindtegels al voldoende.

Vierkante stenen zijn niet zo handig om mee te metselen, want daarmee krijg je nauwelijks verband. Op zich kan je het wel proberen, maar verwacht wel wat scheurvorming.

Gebruik een mortel die geschikt is voor betonsteen. Bij de groothandel hebben ze die waarschijnlijk wel.

Als alternatief kan je ook op zoek naar een partijtje metselstenen. Via marktplaats of via een aannemer in de buurt vast wel te vinden,
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu