(zwevend) plateau maken tussen 2 muren voor zware belasting

Jelmerv

  • #1
Hi,

Om zo efficiënt mogelijk met de ruimte om te gaan in mijn appartement in Amsterdam op de begane grond ik wil in een hok een plateau maken. Wij gaan een warmtepomp installeren en in dit hok willen het buffervat van 50L en boiler van 200 liter kwijt. Die moeten op een plateau op 1 meter hoogte komen, zodat ik daaronder vervolgens dan nog een wasmachine kwijt kan en eventueel wat andere spullen.

De afmetingen van het plateau zijn 139 x 60cm. Aan de lange zijde zit een woningscheidende bakstenen muur. Aan de korte zijden een muur op basis van houtskeletbouw met 44x76mm balken op 30cm hoh en met 18mm multiplex als afwerking aan de binnenzijde van het hok. Voor de belasting van het plateau ga ik uit van minimaal 300kg. Het moet een stijve constructie worden zonder doorbuiging. Bij voorkeur wil ik een zwevende constructie, een poot in het midden van het plateau is geen optie.

Het idee wat ik zelf heb is om langs de lange zijde een 44x76mm balk met slagpluggen in de stenen muur te bevestigen voor ondersteuning van het plateau. Aan de korte zijden wil ik ook 2 balken in de muur schroeven zodat ik daar 3 of 4 stalen kokerprofielen van 6x3 in de lengte richting op kan leggen. Daar leg ik vervolgens een multiplex plaat van 25mm dik op. De plaat wordt dus ondersteund door de kokerprofielen en aan de achterzijde over de hele lengte door de houten balk die in de bakstenen muur zit.

Nu vraag ik mij het volgende af:
- is deze zwevend constructie stevig genoeg om het gewicht te dragen of moet ik de constructie naar de grond toe maken?
- is er een nettere manier om de kokerprofielen te bevestigen aan de muur ipv ze op een houten balk te leggen. Bijvoorbeeld door raveeldragers oid te gebruiken?

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeen.

Ik heb nog een snelle schets toegevoegd om een beeld te geven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu