Water leiding aanleggen

Cool+

  • #1
Voor in mijn tuin wil ik een waterleiding aanleggen.
Ik moet daarvoor onder mijn toegangsweg door.

Kan ik een Tyleenleiding daar gewoon neerleggen of gaat dat kapot.
En als ik er een PVC pijp omheen trek, wordt dit dan steviger of juist zwakker. (Een PVC buis kan breken)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dikwandige afvoerpijp van b.v. 50 mm gebruiken, dat knapt alleen bij grote belasting kapot.
Bij zwaar vrachtverkeer twee buizen gebruiken, b.v. een 40 mm in een 50 mm.
Ook een steigerpijp is een goede optie, tegen de tijd dat die verroest is ben je vele jaren verder.
 

Cool+

  • #3
Dank je wel, de leiding ik aanleg is 32mm.
Maar alleen onze auto rijdt er 2 of 4 keer per dag overheen.
Is 3 mm dikwandig?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Nee, 4 mm.
 

Cool+

  • #5
Ok bedankt morgen even verder zoeken. Niet alle winkels zijn hier in spanje open.
 

Tiho

  • #6
Je hoeft niet verder te zoeken. 3 mm is idd dikwandig. 4 vind je waarschijnlijk niet.
 

Cool+

  • #7
Dat zou fijn zijn, lange afstanden rijden vinden ze hier nog niet zo leuk, je moet dan steeds uitleggen wat je gaat doen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Wat je ook (nog extra) kan doen is een dikke steen of tegel over de tyleenslang leggen. Deze zullen de druk verminderen, waardoor de druk op de tyleenslang minder wordt bij zware belasting.

Zorg er bij gebruik van tegels / stenen wel voor dat ze goed in het zand liggen. Als ze niet volledig in het zand liggen dragen ze minder.

En nog een tip als u toch gelijk onder de toegangsweg moet zijn: leg een extra buis neer en dicht deze aan beide kanten af en onthoud waar deze buis onder de weg door loopt. Komt bijna altijd wel een keer van pas voor leiding of kabelwerk en scheelt dan een berg extra (graaf)werk.
 

Cool+

  • #9
Goeie tip niet over nagedacht. Ik heb nu 1 buis gevonden in de schuur, morgen nog even 1 bijhalen ;-)
 

Cool++

  • #10
Inloggen met mijn oude account kan niet meer. Dus maar even zo.

Ik heb de leidingen nu liggen en heb alles aangesloten met tyleenkoppelingen, maar de meeste lekken.
Voor zover ik heb kunnen lezen is Teflon tape niet nodig.
Voor de 63.3 koppeling lekt heel erg, wat kan ik fout hebben gedaan?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #11
De koppelingen die ik ken hebben een rubberen O-ring aan de binnenkant. De leiding recht afzagen, ontbramen, koppeling vanbinnen invetten (vaseline) en dan de leiding in de koppeling duwen. De eerste keer duwde ik de leiding tot aan de O-ring in de koppeling (hij ging niet verder). Maar ik bleek gewoon veel harder te moeten duwen, zodat de leiding helemaal tot aan de aanslag in de koppeling komt.

Als de leiding niet recht is afgezaagd of niet goed ontbraamd is dan kan de rubber O-ring mogelijk niet goed (meer) afdichten.

En anders kunt u de koppelingen ook nog extra aandraaien. Het gaat zeker niet alleen met de hand. Met een waterpomptang kreeg ik de mijne nog een stuk vaster gedraaid.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Haal de wartel met ringen eraf en schuif de wartel met de ringen eerst op de pijp, daarna het geheel in de koppeling.
 

Cool++

  • #13
Dank jullie wel, alle tips opgevolgd en het ziet er naar uit dat het niet meer lekt!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu