Dikte balken voor kastkozijn op slaapkamer

RTJC

  • #1
Hallo klussers!

Op onze slaapkamer willen we een inbouwkast maken. We hebben oude deuren gekocht rond het jaar 1900. Het zijn grenen deuren van 235*50cm met een dikte van 45mm.

De deuren zijn voorzien van Franse paumellen met de maat 140*60.

Graag willen we op de plek van de huidige paumellen, nieuwe plaatsen zodat we zo min mogelijk hoeven te werken in de oude deuren. Het komt net zo uit dat er nieuwe in kunnen dus dat is mooi meegenomen. Er zitten er 3 in per deur.

Nu moeten deze deuren opgehangen worden in een simpel kozijntje. Het andere deel van de Franse paumellen wordt hier dus in gefreesd en geschroefd.

De deuren worden per setjes van 2 opgehangen en zijn openslaande door ze naar je toe te trekken. Rondom de deuren komt alleen het kozijn, dus niet op de plek waar de deuren elkaar ontmoeten in het midden. Een sponning kan ik dus wel maken, maar alleen aan de scharnierkant en bovenkant van de deur.

Nu is mijn vraag: wat moet de dikte van de kozijnbalk zijn waaraan de deur komt te hangen? Het liefst werk ik met balken van 44*44 omdat dat lekker uitkomt boven aan het plafond .

Ik heb er een kennis naar laten kijken maar die adviseert de "5 maal 7" balken. Persoonlijk vind ik dat te dik en te lomp.

Maar met het oog op doorhangen etc is mij vraag waar ik goed aan doe. En juist omdat ik amper een sponning kan maken heb ik dus niet zoveel aan 5*7 balken want dat vlees heb ik niet nodig. Daarom vond ik een 44*44 mooier, dan kan ik daar eventueel een opdeklat aan de achterkant tegen aan zetten welke tegen de deur komt als je hem dicht doet.

Alvast bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een lat van 20mm tegen het balkje 44x44 geeft voldoende sponning voor de deuren. Het heeft niets te houden, dus een grotere maat kozijn is niet nodig. Hooguit visueel.

De stuiknaad in het midden bij voorkeur ook voorzien van een lat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu