Welke lak voor nat kozijn in badkamer

Juul..

  • #1
Beste klussers,

Ik ga binnenkort beginnen met het opnieuw lakken van een kozijn in de badkamer, binnen én buiten. Deze zit praktisch ín de douche, dus hij wordt niet alleen vochtig maar er komt ook spatwater bij. Ik ben een beetje zoekende welke lak ik hiervoor ga gebruiken, watergedragen of op terpentinebasis.

- Ik ben een amateur, en terpentinebasis zou beter te verwerken zijn?
- Welk laktype kan het beste tegen veel vocht en spatwater?
- Hoe weet ik wat er nu op mijn kozijn zit? Kan ik zomaar een laksoort kiezen zonder dat ik weet wat er nu op zit, want volgens mij mag je niet zomaar alle soorten lak over elkaar schilderen...?
- Is er een verfsoort waar ik mijn hele kozijn (dus binnen en buiten) in 1x mee kan doen, of zou ik echt buiten alkyd en binnen acryl moeten gebruiken op hetzelfde kozijn?

Alvast bedankt voor de hulp
 

De Bob

  • #2
Kijk hier voor uitgebreide info.

Als u niet weet welke lak erop nu zit, dan een primer gebruiken, b.v. een "All Grund"

Goed ontvetten en volledig matteren.

(Alkyd binnen mag niet meer gebruikt worden.)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Bij voorkeur maak je de onderdorpel afwaterend :idea:
 

Juul..

  • #4
Dank voor de reacties.

@Ijkenhout: dat is een goed idee! Als ik nu het raam open merk ik dat er water tussen raam en kozijn achter blijft van het douchen.

Zie onderstaande foto. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen? Alleen met een houtbeitel zou ik tot in de hoeken kunnen komen, maar of ik hiermee een net resultaat behaal durf ik te betwijfelen. Wellicht met veel schuurwerk...

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als je met een beitel overweg kan, werkt dat prima. Wel oppassen dat het glas niet geraakt wordt. Het is maar een klein randje, dus misschien is het niet nodig.

De naad tussen raam en kozijn kan je afdekken met een kleine aluminium waterslag. De bovenrand daarvan afkitten.

Als je goed kan kitten kan je ook daarmee het randje in het raam schuin maken. Maar dat moet wel netjes, anders ziet het er niet uit ;)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu