Uithardtijd Sigma S2U allure gloss

Ambidexterity

  • #1
Ik heb 2 kozijnen geschilderd met Sigma allure gloss, schilderwerk ziet er goed uit. Alleen nu ben ik 3 dagen verder en de lak is wel droog, plakt niet of iets dergelijks. Maar ik weet niet hoe ik het moet benoemen, misschien rubberachtig voelt het aan. Aan de zijkanten welke tussen de muur komt heb ik een stukje mee geschilderd over de oranje menie. Als ik hier een klein stukje schuurt, dan loopt het papier dicht en of krijg ik kleine stukjes/rolletjes. De deuren zijn wit geschilderd met Sikkens Rubbol XD 2 dagen terug en voelt ook zo aan, ik heb niet geprobeerd een stukje te schuren omdat ik gen uit het zicht stukje hebt op de deuren.

Een andere kozijn welke ik een maand geleden hebt geschilderd met dezelfde verven voelde ook zo aan. Nu heb ik het raam vandaag voor het eerst open gedaan en merkte ik dat er een verkleving is geweest met lichte schade.

Nu zijn deze 2 verven ook niet helemaal hard en met mijn nagel is het mogelijk om een stukje weg te krabben. Bij de Rubbol lijkt het net of het iets droger is, maar zeker ook nog weg te krabben.

De ondergronden zijn 3x gegrond, de eerste 2x verdund. en heel met fijne schuurpapier geschuurd. 2e derde grondlaag is afgenomen met sint marc en opgedoft, de tweede laklaag heb ik ook eerst afgenomen en opgedoft. Na het afnemen met sint marc heb ik het nogmaals met schoon water om restante sint marc te verwijderen. Elke laag zit zeker een dag tussen en de laatste 2 lagen 2 dagen.

Ik zie niet wat er fout gaat, is mijn luchtvochtigheid te hoog? Alles is binnen geschilderd.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik vermoed dat de temperatuur aan de te lage kant is en/of de verf niet is uitgehard of (te) dik opgebracht.
 

Ambidexterity

  • #3
Ik schilder het niet te dun, maar ook zeker niet te dik om geen zakkers en of druipers te krijgen. Maar misschien in plaats van 1 a 2 dagen er tussen wellicht langer denk ik dan maar.

Ik heb alles in onze garage geschilderd welke goed is geïsoleerd en verwarmd is. ±18graden denk ik. Gisterenavond heb ik de knop helemaal open gedraaid en liep ik echt een stuk warmere ruimte in dan gisteren,hopelijk heeft dat een positief effect.

De andere kozijn welke eerder was geschilderd zit buiten, even maar afwachten wat het mooie weer gaat doen.

In ieder geval leekt het mijn dat ik geen fouten had gemaakt. De Sigma is 3± maanden oud en de Sikkens is iets meer dan 1 jaar oud. Niet te oud dus.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Is normaal bij deze temperatuur.
echt uitharden duurt zomaar 2 weken tot een maand.
 

De Bob

  • #5
Bij een hoge laagdikte gelden andere droogtijden. (5 lagen)

Door het steeds opnieuw aanbrengen van een verse laklaag, krijgen de onderliggende lagen droog problemen.

Neem bij 5 lagen een zeer ruime droogtijd tussendoor, vooral tussen de laklagen.
 

Ambidexterity

  • #6
Oke, duidelijk, toch te snel willen zijn. Ik heb nog 2 andere deuren liggen die een week terug de laatste grondlaag hebben gehad, vandaag staat de eerste laklaag op de planning en overmorgen de tweede. Maar dat ga ik veranderen naar volgende week woensdag.

Mijn vrouw wil zo snel mogelijk dat we het kozijn gaan plaatsen, dan kan de vloer worden afgemaakt in de eetkamer. Ze mag lekker wachten :mrgreen:
 

Ambidexterity

  • #7
Even een update; Ik heb de temperatuur in de garage wat omhoog gegooid en nu een paar dagen verder voelt het wel wat beter aan. Gaat goed komen met wat geduld en jullie advies :wink: Bedankt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu