Wasmachine maakt bonkend geluid tijdens drogen

Sonja E.

  • #1
Hallo,
wij hebben een indesit was/droog combinatie en nu hoor ik alleen tijdens het droogproces en bonkend geluid die ik door bij alle leidingen door heel het huis hoor. geen idee wat dit kan zijn. de wasmachine staat in een aanbouw die onlangs is geplaatst en sindsdien hebben we dit geluid. het is alleen dus te horen wanneer de wasmachine in de droogstand staat. heeft dit te maken met waterslag want de wasmachine pakt dan geen water? graag hulp.
 

Belman

  • #2
Staat ie waterpas? Staat ie misschien tegen een waterleiding aan?
Schokbrekers, lagers en lagerkruis controleren?
 

Michael M.

  • #3
Hallo Sonja,

En ben je er inmiddels achter wat het is, dat bonkend geluid tijdens het drogen. Ik heb namelijk hetzelfde met mijn Indesit en ook alleen tijdens het drogen. Ik hoor het graag.

Groeten Michael
 

Witgoedproblemen

  • #4
Normaal neemt een wasdroog combinatie tijdens het drogen wel water.
 

Michael M.

  • #5
Interessant. Logischer wijs zou je zeggen van niet. Waarom doet ie dat?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Bij de oudere wasdroogcombinaties wordt de lucht gedroogd door een condensoreenheid te koelen met... water!

Bij modernere wasdroogcombinaties gebeurt dat dmv een warmtepomp en ertussenin zaten er ook nog droogsystemen met behulp van een luchtgekoelde condensor.

In hoeverre dit merk en/of jouw machine wel of niet water gebruikt tbv. het drogen is afhankelijk van het model en dat heb je niet vermeld. Als je dat doet dan graag alle gegevens van het typeplaatje vermelden. Of plaats een foto ervan.
 

Sonja E.

  • #7
Ik heb begrepen dat t waterslot van mindere kwaliteit is. Na de verbouwing is onze eigen verdwenen en is er n ander gemonteerd. Deze was van beduidende goedkopere kwaliteit, dus ik moet er weer n goede (betere) er op zetten
 

Michael M.

  • #8
Bedankt Kees. Het wordt mij zo al een stuk duidelijker. Mijn wasmachine is nog geen half jaar oud. Het is een Indesit XWDA 751480X WWW EU.

Ik ben benieuwd...
 

Michael M.

  • #9
Hoi Sonja, bij mij heb ik het waterslot er tussen gehaald. Het maakte wel verschil alleen het bonken blijft. Hetzij wat minder.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Helaas heb ik alleen voor de oudere Indesit machines beschikking over onderdelentekeningen. Deze zit er niet bij. En op het internet kan ik niets vinden over met wat voor principe de droger werkt. Voor een warmtepompdroger is het energiegebruik van 3,71 kW per droogbeurt naar mijn mening te groot (aangegeven is 4,76 kW voor wassen en drogen, 0,91 voor alleen wassen).

Maar je kunt het zelf proberen: als bij het drogen géén water nodig is, kun je zonder bezwaar de kraan dichtdraaien tijdens het drogen. Geeft ie dan een foutmelding, dan heeft ie dat water inderdaad nodig. Wel onmiddelijk de kraan open draaien als de foutmelding komt, ander loop je kans dat het inlaatventiel doorbrandt. Experiment geheel op eigen risico.
 

Sonja E.

  • #11
Ik dacht deze: indedit IWDC6145
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sonja E.

  • #12
Pardon: het is deze: Indesit XWDA 751480X WWWG EU Wasdroogcombinatie INNEX
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Dat is vrijwel hetzelfde model als dat van @Michael M. , daarvoor kan ik dus geen documentatie ophalen.

Overigens neem ik aan dat het bonken zich voordoet als het ventiel van de watertoevoer (in de machine) gesloten wordt. In
dat geval zou het kunnen helpen de leidingen beter te bevestigen of een waterslagdemper tussen de kraan en de wasmachine te monteren. Er is al een en ander besproken op dit forum wat betreft waterslag, dus zoekfunctie gebruiken met waterslag of waterslagdemper kan eventueel nuttig zijn.
 

Michael M.

  • #14
Goedemiddag Kees, ja inderdaad, dat klopt, het bonken doet zich alleen voor bij sluiten (of openen) van het ventiel van de wasmachine. Nu de waterstop er tussen uitgehaald is het al een stuk minder. Ik ga er komende week nog een waterslagdemper tussen plaatsen zoals jij al suggereert. Kijken wat dat voor effect heeft. Houd je wel op de hoogte van het resultaat. Zal ergens eind van komende week zijn. Ik ben benieuwd. Bedankt voor de hulp. Je hoort het van me. Groeten Michael
 

Michael M.

  • #15
Ter info; ik ben er nog niet aan toe gekomen om de waterslagdemper te monteren. In ieder geval is het zonder waterstop al een heel verschil.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu