Per se RVS schroeven in hardhout binnen?

KlusserSimon

  • #1
Kort geleden heb ik een hardhouten 9 mm multiplex plaat van de bouwmarkt (P****s) gebruikt, het multiplex zit vast met verzinkte schroeven voornamelijk in een cementdekvloer.

Nu lees ik net online dat in hardhout eigenlijk alleen met RVS schroeven gewerkt moet worden omdat het looizuur uit het hardhout de schroeven aan tast..

Moet ik nu alle verzinkte schroeven vervangen? Het hout ga ik nog schuren/gronden/verven. Ik wil er zeker van zijn dat het allemaal goed en mooi blijft zitten de komende 20 jaar.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Niet alle hardhout bevat looizuur. Wat voor houtsoort is het?

Is de cementdekvloer geisoleerd en verwarmd?

Wat is precies de toepassing dat je multiplex op de vloer hebt vastgezet?
 

KlusserSimon

  • #3
Bedankt voor je reactie!

Voor het soort hardhout heb ik een mail gestuurd naar de bouwmarkt, het staat namelijk niet op het multiplex zelf.

De reden voor hardhouten strookjes op de vloer is dat er door de vorige bewoners schuifdeuren voor knieschotten en ook een ombouw van de wasmachine op een laminaatvloer is gebouwd. Echter het laminaat was oud en dit opnieuw zo doen vind ik geen optie. De hoogte van het laminaat moest ik dus opvangen en dat heb ik geen met stroken multiplex van 9 mm. De vloer ga ik laten egaliseren en vervolgens komt er dun vinyl op te liggen.

Op onderstaande foto is rechtsonder en linksboven een stukje multiplex te zien op de grond. Ik koos voor hardhout omdat dit vochtbestendiger is en met de wasmachine en de ketel op de bovenste verdieping kan er wel eens water op de vloer staan.


De cement dekvloer ligt op een betonnen vloer (volgens heet het kanaalplaat, het is een huis uit 1993) en op deze zolder is geen verwarming
(geen radiator, geen vloerverwarming) aanwezig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Het is in de woning, dus de vloer is gewoon warm. Als de plaat uit een bouwmarkt komt is het meranti, of vergelijkbaar. Geen RVS-schroeven nodig.

Als het hout frequent nat wordt door de wasmachine, zijn RVS schroeven dan wel weer aan te raden. Maar dan kan je beter onder de wasmachine een lekbak zetten.

De cementdekvloer is trouwens beter bestand tegen vocht dan het hout ;)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Een goede remedie tegen vocht is het leggen van click-pvc i.p.v. laminaat.
 

KlusserSimon

  • #6
De kast en de schuifdeuren voor de knieschotten waren letterlijk in het laminaat vast geschroefd, dus zonder hout (ipv laminaat) staan de kast en de schuifdeuren niet meer op de originele hoogte.

De wasmachine lekt niet, het hout en de schroeven verkeren normaal gesproken in droge omstandigheden (luchtvochtigheid van 50-60%). Gelukkig lijkt het erop dat met dit bouwmarkt hardhout dus geen RVS schroeven nodig zijn. Het lijkt me dus alsnog een adequate oplossing. Op de plek van de wasmachine (dus in de ombouw) komt geen vinyl, dus de wasmachine staat direct op de dekvloer.

Bedankt voor jullie reacties!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu