Trap schilderen, hoe aan te pakken?

Binnetie

  • #1
In ons vorig jaar gekocht huis zit een trap die heel erg gebruikt is.





De trap loopt zo nog een keer door naar zolder.
Ik weet niet wat voor ondergrond er nu op zit en of de verf watergedragen was of niet? Ik vermoed van niet aangezien dit lang geleden is dat de trap is geschilderd (of nog nooit is geschilderd in die 25 jaar dat het huis oud is).

Mijn aanpak is alsvolgt:

- alles schuren met korrel 80/100
- afnemen met St Marcus
- plamuren (welke is goed?)
- schuren
- afnemen
- afkitten
- grondverf
- eventueel weer plamuren
- schuren
- afnemen
- grondverf
- schuren
- afnemen
- 2x afschilderen

Is dit een goede aanpak?
Ik wil de trap gewoon wit geschilderen en las dat je kans hebt dat een verf op terpetinebasis kan vergelen en dat je watergedragen verf moet nemen.

Mijn pa heeft recent zijn trap geschilderd met Wijzonol industrielak (in een grijs/blauwe kleur). Nu is dit op terpetinebasis. Daar zweert hij bij, maar goed ieder zijn ding.
Welke witte verf is geschikt voor mijn gebruik? En welke grondverf kan ik daar het beste bij gebruiken.

Heb met watergerdagen lakken geen ervaring en zoek dan ook nog een goede verfrol en kwast. Iemand een suggestie?
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Eerst reinigen, dan pas schuren met p150, universele hechtprimer aanbrengen, lichtjes schuren en dan pas plamuren met een goed flexibele plamuur, eentje die geschikt is voor buitenwerken.
Alles schuren en overgronden. Dan 2 à 3 lagen 2K watergedragen lak aanbrengen, telkens geschuurd tussen de lagen.
Watergedragen systemen hebben hier de absolute voorkeur.
 

Binnetie

  • #3
Ik zie dat mijn vorige bericht helemaal niet is doorgekomen.
Wat is 2K? En met hechtprimer bedoel je grondverf?
 

Bike27

  • #4
Tip waar ik veel aan had: om de trede schilderen, dan kun je eventueel nog naar boven. Na drogen de andere trede.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #5
Een hechtprimer is inderdaad een grondverf maar dan wel een met verbeterde hechtende eigenschappen.

Een 2K is een 2-komponenten verf = verf waaraan je verharder toevoegt zodanig dat de droge verffilm nog krasbestendiger wordt dan een gewone monocomponent verf
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik zie heel veel keren gronden terugkomen. Nu is het hout hier en daar kaal dus dat moet ook, maar meerdere keren in de grondverf is overdreven. In de regel is 1x grondverf (hechtprimer) voldoende, plamuren, naadjes afkitten en daarna 2x aflakken.

Als bij het plamuren+schuren er nou weer kale plekken ontstaan moet je wel weer tussendoor gronden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Beste,

Als u schuurt op randen dan worden deze kaal. In een regulier schilder systeem worden deze " bijgevlekt" met grondverf. Grond u maar 1 x dan zijn juist deze meest kwetsbare plekken het minst beschermt, en laagdikte= duurzaamheid. Op liggende vlakken waarop gelopen wordt zou ik persoonlijk nooit gewone plamuur gebruiken maar 2 komponenten epoxy en dan uitsluiten voor de echt benodigde opvulling. Hierna volledig overgronden met hechtprimer en aflakken.
Tussen elke bewerking door licht schuren, want u brengt geen verf aan om het er weer af te schuren.
Gebruikt u 2K verf, meng dan heel secuur de komponenten en hou de pot-life in de gaten. Dit is de verwerkingstijd. Maak dus niet meer aan dan u in de open tijd kunt verwerken, wat u merkt aan het plotseling roeren als in een pot stevige lijm. Ook uw gereedschap is hier van belang: gebruik voor 2K verf geen schuimplastic roller. Deze is in 10 minuten getransformeerd in een slappe suikerspin.

Overigigens voldoen ook regulieren watergedragen systemen uitstekend op trappen en zijn voor de dhz- er praktischer te verwerken.

Tree om tree schilderen is niet nodig met watergedragen verf: s' ochtens van boven naar beneden geschilderd = s' avonds op sokken ( en niet met vette blote voetjes ) naar boven.
 

Doe-het-zelfschilder

  • #8
Deze pagina hielp mij laatst erg met het schilderen van mijn trap: Wellicht ook informatrief voor jullie!

(Ik zie pas van hoe lang dit geleden is, haha)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik zag direct dat u reclame maakt, dat mag hier niet, lees de forumregels a.u.b.
Link verwijderd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu