Isolatie icm schuin plafond

Akatar

  • #1
Sorry, hierbij de zoveelste vraag op dit forum over isolatie..

Ik wil mijn hal isoleren, oud gipsplafond er uit en nieuwe plaatsen en dan ook direct glaswol plaatsen boven het gips.

De hal heeft een deel schuinplafond met daar boven hout en dan de dakpannen, het platte deel heeft de zolder erboven zitten. Moet ik op het schuine deel werken met:
pannen
hout
damp open folie
glaswol
dampdichte folie
gipsplaat

of kan ik hier delen van overslaan?
het platte deel waar de zolder boven zit is, neem ik aan, geen enkele vorm van folie nodig?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Waarom denk jij dat er boven het platte deel geen enkele vorm van folie nodig is.
 

Akatar

  • #3
Eigenlijk omdat er een zolder boven zit, maar indien dit nodig is ga ik dat zeker doen.

Dus samenvattend:
altijd:
dampopen folie
glaswol
dampdichte folie
gipsplaat
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Van buiten naar binnen werk je van damp open naar dampdicht.

Jouw volgorde:
pannen
hout
damp open folie
glaswol
dampdichte folie
gipsplaat

Damp open folie is damp dichter dan je hout. Die folie hoort tussen de pannen en het hout. Of helemaal niet, want op die plek heeft het geen functie.

Is de zolder warm of koud?
 

Akatar

  • #5
De zolder zal een 15 graden zijn,
Maar het schuine deel heeft geen zolder maar pannen.

Vandaar dat ik deze vraag had, maar begrijp dat voor beiden hetzelfde geldt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ook als het buiten vriest? De zolder blijft kouder omdat er isolatie onder de vloer wordt aangebracht. Het verschil in temperatuur boven-en onder de isolatie wordt daardoor groter.
Geen damprem zou kunnen maar dan moet er boven de isolatie geen gesloten laag van een houtachtig materiaal worden aangebracht.
Houd de ventilatie op zolder in de gaten. Vooral als deze goed winddicht is gemaakt.
 

Akatar

  • #7
Dat gaan we doen, het is een huisje uit 1900, winddicht zal de zolder niet zijn :)

Bedankt voor alle info en reacties.
 

Gaston59

  • #8
Ik ben met een soortgelijk klusje bezig en raak getriggerd door de opmerking van jackd:
"Damp open folie is damp dichter dan je hout. Die folie hoort tussen de pannen en het hout. Of helemaal niet, want op die plek heeft het geen functie"

Mijn schuine dak heeft vergane isolatie (2.5 cm jaren '70) aan de buitenkant die ik als damp open beschouw omdat het geheel verkruimeld als ik eroverheen wrijf. Bij Bauhaus mijn wens geuit om aan de binnenkant te isoleren en zij gaven ook de volgorde die Akatar aangaf. nL.

1 pannen
2 hout
3 damp open folie
4 glaswol
5 dampdichte folie
6 gipsplaat

De pannen eraf halen en een dampopen folie aan de buitenkant aanbrengen is nu geen optie:
Mijn vraag: Wat is nu wijsheid stap 3 damp open folie dan maar weglaten (zoals jackd vlgs mij aangeeft) of toch aanbrengen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Er zijn nogal wat soorten of merken dampopenfolies. En je snapt hoe meer dampopen en toch waterdicht vooral in allerlei omstandigheden hoe duurder. De faktor of waarde brandveilig is ook van invloed. Is je constructie door de gebruikte materialen behoorlijk dampdicht kan ja gebruik maken van een folie die niet van die goede waarde heeft en goedkoper kan zijn. Heb even geen getallen voor je maar let en vraag bij aanschaf naar de Mu of SD waarde van de folie.
 

Gaston59

  • #10
Zoals aangegeven heb ik naar het advies van de bouwmarkt geluisterd.
Ik heb nu dus ook een rol Miofol 125G(damp open) thuis liggen maar als het niet perse nodig is of misschien helemaal niet goed dan breng ik hem terug.

Op de site van Miofol staat ook: Miofol® 125 G wordt toegepast aan de koude zijde (veelal de buitenzijde) van de constructie.
En dat is me net ff teveel werk want pannen eraf en erop (misschien later als ik eens nieuwe dakpannen nodig heb).

Met dat gegeven terug naar mij eerste vraag: wel of geen folie op laag 3?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Hout ja wat is hout.
Op jouw dak ligt waarschijnlijk een spaanplaat of iets als OSB met een laag PUR schuim van 25mm dik, PUR is niet dampopen. Mu waarde 40/200.

Die dampopenfolie zou je kunnen gebruiken als je dakbeschot van planken zou zijn. Lekt je pannendak dan loopt het water niet in de isolatie. Echter jouw dakbeschot is door de laag PUR aardig waterdicht. Dus maak je keuze.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu