Verankering nieuwe wand op bestaande spouw

Wallie2020

  • #1
Beste mensen,

Na veel antwoorden al gevonden te hebben op dit forum, heb ik besloten om toch maar een account aan te maken om nog enkele vragen te kunnen stellen aan de echte kenners!

Ik ben voornemens op een garage/aanbouw aan ons bestaande nieuwbouw huis te maken. Nu ben ik bezig met het uitwerken van de tekeningen en berekeningen, maar zit toch met enkele praktische vragen.

De opbouw van mijn fundering heb ik als volgt in gedacht:

1. Strookfundering ca 250mm hoog
2. Opmetselen fundering met kalkzandsteen 214mm dik tot ca 200mm onder maaiveld
3. Vloer op zand welke ik 100mm door wil laten lopen op de 214mm dikke kalkzandsteen
4. Opbouw volgens onderstaande tekening



Nu heb ik de volgende vragen:

- Moet ik ankers plaatsen bij de aansluiting van de fundering?

- Moet ik ankers (veerankers?) plaatsen tussen mijn kalkzandsteen binnenblad?

- Moet ik ankers (welke??) plaatsen tussen mijn metselwerk buitenblad en bestaande buitenblad?

- Moet ik een voeg van ca 10mm houden tussen bestaande gevel en nieuwe metselwerk?

- Moet ik spouwankers gebruiken tussen het binnen en buitenblad? Aangezien ik voor de fundering 214mm dikke blokken wil gebruiken, heb ik een ''spouw'' van ca 14mm?

Tot slot, ik neem aan dat ik alleen open stootvoegen zou moeten toepassen in het buitenblad en het binnenblad '''gewoon'' zonder open stootvoegen kan lijmen?

Het zijn veel vragen in één bericht, maar ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan en wil geven. Mocht er nog iets onduidelijk zijn, dan wil ik dit graag verduidelijken.

Alvast bedankt voor de moeite en jullie reactie!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarom geen vorstrandfundering?

Waarom binnen en buitenblad strak tegen elkaar?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu