Vlieringsvloer isoleren - dampremende folie aan beide kanten

Theo1988

  • #1
Beste Do-het-zelf ondersteuners,

Ik ben bezig met het renoveren van een woning uit de jaren 50 en wil de nog niet leefbare vlieringsvloer gaan isoleren. Na een frustrende online zoektocht ben ik op dit forum beland.

Situatie:
Ik heb de oude plafonds verwijderd en de vlieringsbalklaag (circa 16cm) is zichtbaar. Voor geluids- en warmteisolatie ben ik van plan om 10cm glaswol te plaatsen met een dampremende laag in de richting van de onderliggende slaapkamer. Op de vlieringsbalklaag lig een houten vloer met tussen de vloerdelen enkele milimeters ruimte.

Vraag:
In in de nabije toekomst wil ik de vliering bewoonbaar gaan maken door een vaste trap en een dakkapel te plaatsen. Mijn angst is dat het glaswol dat in het plafond zit weggestopt schadelijk is voor de gezondheid aangezien tussen de vloerplanken ruimte zit. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik zat zelf te denken aan:
Folie plaatsen tussen vloer en isolatie (hierdoor heb ik dus aan weerszijde een dampremende laag, zorgt voor vochtproblemen?).
Een nieuwe vloer op de bestaande plaatsen met ondervloer.

Zoals waarschijnlijk terug te lezen is, heb ik hier geen ervaring mee. Het zou fijn zijn als iemand en mij de goede richting op kan wijzen. :)

Groeten,

Theo
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Er komt toch wel iets van vloerbedekking op de houten vloer?
Dan is het probleem niet meer aan de orde.
Voor mij is steenwol een betere optie, dat irriteert veel minder dan glaswol.
 

Theo1988

  • #3
Dankjewel voor je snelle antwoord!

Uiteindelijk gaan wij vloerbedekking plaatsen, is dit voldoende om de glaswol deeltjes tussen de vlieringsbalklaag te houden? Ik ben bang dat met het lopen over de vloerdelen, de glaswol vrij en in de lucht terecht komt.
 

Theo1988

  • #4
Wellicht handig om terug te koppelen als potentiële oplossing:

Inmiddels heb ik contact gehad met een bouwmarkt en die leverde als advies dat ik eventueel alleen de vlieringsvloer vanaf onder dichtzet met folie. Op deze manier heb ik folie aan de bovenzijde van de vlieringsbalklaag en aan de onderzijde een dicht gegipst plafond. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de glaswolvezels niet vrij komen. Voor het kunnen ademen van het matriaal zou het dikteverschil van 6cm (balk 16 en glaswol 10) voldoende moeten zijn.

Als iemand hier anders over denkt hoor ik dat natuurlijk graag/
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Is de zolder geïsoleerd?
Hoeveel ruimte zit er tussen de balken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Glaswol in een plafond gestopt hoef je je geen zorgen te maken over je gezondheid.

Controleer nu alvast de balklaag van de zolder :idea:
 

Theo1988

  • #7
De vliering is op dit moment nog helemaal niet geïsoleerd. Wij gaan dit wel oppakken nadat het dakkapel is geplaatst. De reden dat wij de vlieringbalk laag gaan isoleren is om lucht geluid te beperken tussen onze slaapkamer en de toekomstige slaapkamer op de vliering.

Ruimte tussen de balken is uit mijn hoofd 50/60 cm.

De vlieringsbalken heb ik gecontroleerd en hier is niets vreemds te zien. De buitenste twee balken zijn 2/3 van de de middelste. Op zich niet vreemd want hier kan (nog) niet worden gelopen. We hebben deze balken direct verstevigd door hieraan paralel een tweede balk te bevestigen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu