Plafond badkamer

VanBussum

  • #1
Hallo!

Ik zit met een vraagstuk over het plafond van mijn badkamer. Deze badkamer is vergroot, hierdoor valt er een stuk in een dakkapel (plat dak) en een stuk onder schuin dak met daarboven de zolder. Het schuine gedeelte is reeds geisoleerd met PIR en groen gips.

Het platte dak van de dakkapel had hier en daar nog wat piepschuim ertegen zitten. Wie kan mij vertellen wat nu de manier is om hier een kwalitatief goed plafond tegen te maken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een paar foto's a.u.b.
 

MvanV

  • #3
De beste manier bij platte daken is boven op het dak met een toplaag er over. Er zijn daar speciale PIR platen voor.
Onder een plat dak moet isolatie dampdicht zijn, omdat anders condens naar de koudste plek boven de isolatie gaat en dan het hout onder het dakleer nat gaat maken en laat verrotten, want dakbedekking ademt zelf totaal niet.

Piepschuim isoleert zelf wat minder dan PIR maar dat is geen enorm verschil. Je kan ook PIR plaat kopen met aluminiumlagen. Goed met aluplakband afplakken dan is het dampdicht.


Groene gipsplaten isoleren op zich niet, dat is geimpregneerd gips dat beter tegen vocht kan. Is in grotere bouwmarkten gewoon te koop en kan je makkelijk zelf aanbrengen op wat latjes. Kan je met een mesje makkelijk op maat snijden en met schroeveb vastzetten. Wel zwarte gefosforde schroeven gebruiken! Gewone kunenn gaan roesten en vlekken in gips als t iewat natter is.
 

VanBussum

  • #4
Hartelijk dank voor de antwoorden, ik zal vanavond nog wat fotos schieten.

In het plafond van de dakkapel zat reeds al piepschuim (centimeter of 5 dik denk ik) tegen het dak aan. Hier zat verder geen folie of iets onder.

Ik kan dit piepschuim dus gewoon laten zitten, daaronder dampwerend folie, rachelen en groen gips ertegen?

Verderop in de badkamer zitten we onder het schuine dak en de zolder. Hier was ik voornemens om alleen te rachelen en groen gips tegen aan te plakken. Het schuine gedeelte wordt wel geisoleerd met PIR (ook op de zolder).
 

VanBussum

  • #5
Hierbij nog een 2 tal foto's. Op de eerste het plafond in de dakkappel, op de 2e foto zie je ook het resterende deel van de badkamer.





Het idee is nu dus om het tempex te laten zitten, daar te rachelen, dampdicht folie eroverheen en dan groen gips. In deze ruimte komt ook de douche. Het andere gedeelte, waar dus de zolder boven zit was ik voornemens om niet te isoleren en ook geen folie toe te passen. Uiteraard wel groen gips. Is dit een goed initiatief?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu