Hoe dakopstand veranda maken icm 30mm pir platen?

MRNN

  • #1
Hallo klussers,

Ik ben een veranda aan het bouwen. Dakbeschot betreft plat dak van douglas vellingdelen, daarop komen 30mm pir platen en daarop epdm.

Zonder isolatie zou ik ik op het dakbeschot een 70x40 vuren dakopstand geschroefd hebben en daarover de epdm + trim. Maar aangezien de pir 3 cm dik is blijft er dan maar een dakopstand van 4 cm over. Dat lijkt mij wat te weinig (en vind ik ook te weinig want dan wordt het boeideel smaller dan ik mooi vind)

Een alternatief wat ik hier en daar online zie is het boeiboord als dakopstand te gebruiken (25mm douglas) maar dat kom mij wel erg iel over, zeker icm 45mm trim.

Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen?

Ter info, dak is 6,5 x 4,5 met afschot van cm per meter.
 

Pdorn

  • #2
Ik loop binnenkort tegen precies hetzelfde aan. Heb je al een oplossing gevonden?
 

MRNN

  • #3
Als dakopstand heb ik geschaafd vuren 44x95mm gebruikt.

Heb even een dwarsdoorsnede tekeningetje voor je gemaakt. Dit is hoe ik het uiteindelijk gedaan heb maar er zijn ongetwijfeld betere manieren. Ben geen pro maar een doe-het-zelver en kon er uiteindelijk niet zoveel over vinden.

Tegen de kopse kant van de dakbalken (gordingen) heb ik een plank (boeideel) geschroefd die qua hoogte exact gelijk met de bovenkant van de balk kwam. Op de balken daarna douglas plankjes gespijkerd (dakbeschot) die tot bovenop het boeideel kwamen. Daar vervolgens de vuren balk op geschroefd (dakopstand). Aan de buitenkant daar een tweede boeideel tegenaan geschroefd. Aan de binnenkant op het dakbeschot de PIR platen gelijmd met daarvoor bedoelde pur. Vervolgens over dit alles de EPDM geplakt en daarna daktrim erop geschroefd.

Hoop dat je hier iets aan hebt! Het zijn geen extreem moeilijke klussen maar het is zo lastig als je niet weet hoe je het aan moet pakken of hoe het "hoort" (dit laatste kan ik dus niet zeggen van bovenstaande, maar vooralsnog werkt het).





 

Pdorn

  • #4
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, echt top!

Zelf zal ik aan 2 van de 4 zijden een overstek hebben. De onderkant zal ik ook aftimmeren omdat ik er spotjes in wil plaatsen. Ik bouw geen veranda trouwens maar een schuur. Zelfde principe natuurlijk.

Het liefst heb ik dan een boeideel uit 1 stuk. Ik denk dat ik de gordingen dan ga verjongen in het overstek zodat ik jou eerste boeideel kan overslaan. Daarnaast ga ik 6cm PIR gebruiken. Dan zou mijn randbalk dus 15cm ongeveer moeten zijn. Flinke balken weer voor wat opstand! Maar van de schuur wordt 3,5 x 6,5

Ander vraagje; waar heb je afschot in aangebracht? De gordingen? En hoe?

Alvast bedankt!
 

MRNN

  • #5
Schuur is ook een mooi projectje! Veranda was voor mij de proef om eventueel hierna ook schuur zelf te maken. Onderkant overstek gaat bij mij ook nog dicht met spotjes, ben nog bezig ;-)

Ik heb het afschot aangebracht in de staanders/palen. Heb een centimeter per meter aangehouden zowel van voor naar achteren als van rechts naar links (links achter zit de dakdoorvoer). Het water loopt netjes weg.

Dit afschot is overigens met name binnen wel duidelijk zichtbaar omdat de wanden van horizontale planken gemaakt zijn die bovenin dus niet recht zijn. Vind ik zelf niet erg.
 

Pdorn

  • #6
Veranda had ik al gemaakt, maar eenvoudiger (o.a. zonder isolatie) waardoor ik hier nog niet tegenaan was gelopen!

Leverancier van EPDM had me verteld dat afschot niet nodig is omdat EPDM prima water op mag blijven staan, maar al is het alleen maar voor de muggen dat ik toch liever het water weg wil hebben. Een paar cm afschot lijkt me al voldoende. Omdat ik niet zozeer 'staanders' heb maar gewoon met HSB muren optrek, zal ik mijn afschot in de muren moeten maken. Ook geen probleem natuurlijk. Ik denk aan 1 extra SLS aan hoge kant. Heb ik over 3,5 meter ongeveer 4,5cm afschot. Meer dan voldoende lijkt me.

Aan de binnenzijde ga ik aftimmeren met OSB, dus dat zal wel wat minder opvallen! En anders wat je zegt, niet zo erg.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu