Vocht onder vloerbedekking bij luik kruipruimte

Tungsten

  • #1
Een aantal weken terug ontdekte ik, dat het onder de vaste vloerbedekking bij het luik naar de kruipruimte vochtig was. Duidelijk nat. Tevens bleek het houten luik deels verrot te zijn. Huis is van 1992.
Ik heb een nieuw luik gezaagd en deze nu goed in de verf gezet (OSB plaat). Tevens heb ik wat extra plastic aangebracht onder dat luik.
Ik kijk nu weer even en het blijkt nog steeds nat te zijn. Zie bijgaande foto. Waar de bijtel ligt is het nat. De zwarte hoofdwaterleiding was ook enigszins nat en op die metalen rand, waar het luik op rust, is ook nat. Alleen dus in de hoek waar die bijtel ligt.
De hoofdwaterleiding is dus ook een beetje nat. Kan dit condens zijn. Het water wat er door stroomt is in de winter natuurlijk wat kouder en de vochtige lucht in de meterkast kan daar mogelijk op condenseren. Vervolgens stroomt het naar de hoek waar die bijtel ligt en dan naar die metalen rand, verder de kruipruimte in. De vloer loopt ook enigzins af van die zwarte waterleiding naar de bijtel.
Het kan misschien ook omgekeerd zijn. Uit de kruipruimte voel ik lucht stromen. Er ligt geen zichtbaar water in de kruipruimte, maar het zand wat er ligt is wel redelijk vochtig. De lucht die er uit stroomt bevat dus vocht en kan mogelijk condenseren in de hoek waar de bijtel ligt. Daar is ook grotendeels het gat naar de kruipruimte gemaakt door de aannemer. Ik heb er weliswaar extra plastic aangebracht, maar er zitten toch wel kiertjes hier en daar.
De fundering is helemaal ingepakt in polystyreen. Daar kan niks omhoog trekken.
Mijn voornaamste vraag is of het condens is van die zwarte waterleiding.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Luik isoleren en kierdicht maken. Het beste kies je een materiaal wat tegen vocht kan (dus niet OSB).
 

Tungsten

  • #3
Dus toch vocht vanuit de kruipruimte door de nog aanwezige kleine kieren. De hele vloer is aan de onderkant bedekt met polystyreen. Alleen op de plek waar dat kruipluik is, heeft de aannemer een gat in het polystyreen gemaakt, omdat je altijd even moet kunnen kijken in de kruipruimte. Ik ga dat gat, wat ik deels al heb opgevuld met een paar losse stukken polystyreen helemaal kiervrij maken met purschuim, zodat er geen vocht meer door kan.
Inderdaad is OSB niet super vochtbestendig, maar ik had het nog liggen en nog een aantal kleine potjes verf, waar nog een bodempje verf in zat van soms 20 jaar oud ( :). Die heb ik nu allemaal leeg kunnen smeren op het OSB. Twee vliegen in een klap. Het OSB is nu beschermd en als het allemaal gaat lukken, komt er ook geen vocht meer bij.
Bedankt voor de reactie. Ik laat over een paar weken nog even weten of het gelukt is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als er geen isolatie onder het kruipluik is aangebracht krijg je vocht aan de bovenkant van het luik. Dit vocht komt van de woning.
Gewoon nog even lekker dikke plaat isolatie aan de onderkant maken blijft de OSB lekker warm.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Tungsten schreef:
Ik ga dat gat, wat ik deels al heb opgevuld met een paar losse stukken polystyreen helemaal kiervrij maken met purschuim
Het is niet nodig en de bedoeling om het gat af te dichten. De isolatie komt op de onderkant van het luik, zodat je nog gewoon de kruipruimte in kan.
 

Tungsten

  • #6


Ik kreeg geen email van je bericht. Van de vorige posten wel. Ik kijk nu toevallig even. Zie de foto. Inmiddels heb ik dat gat helemaal dicht gemaakt met een plaatje polystyreen en de zijkanten met pur dicht gemaakt. Het probleem is hiermee opgelost. Geen nattigheid meer. Ik woon hier nu 28 jaar en in al die tijd is er geen noodzaak geweest om in de kruipruimte te komen. Er loopt een rioolbuis die niet lekt heb ik gezien en voor de rest staat er geen water. Mocht het ooit toch noodzakelijk worden, dan maak ik er zo weer een gat in. Het zijn de kosten niet.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
:prima:

(ik heb de quote in je bericht verwijderd)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Hoe verder je in de tijd gaat hoe meer kans om er een keer te moeten zijn. Ben heel benieuwd, mocht er nog een winter komen dan graag controleren en wellicht een foto.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ietsjes schuin zagen en je trekt de isolatie er als een plug uit, die er daarna weer in kan.
 

Tungsten

  • #10
WGB : Waarom zou de kans groter worden om er een keer te zijn naarmate de tijd verstrijkt? Ik zal de komende tijd af en toe nog eens voelen of het nat is.

Jackd : Goeie tip onder verstek zagen. Dan hoef ik geen nieuwe spullen te kopen in geval dat.

Allen bedankt voor jullie bijdragen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu