Hellend dak met dakbeschot isoleren

Peel

  • #1
We willen het dak aan binnenzijde isoleren en krijgen ook veel tegenstrijdige meningen.

Het dak heeft dakbeschot met eternit platen. Die willen we laten zetten. Het idee was om TUSSEN de kepers glaswol te plaatsen en daarna OP de kepers nog eens een PIRplaat.

Nu zijn er meningen dat de glaswol tussen de platen niet mag omdat er lucht stroom moet kunnen zijn tussen de PIR platen en het dakbeschot. Zodat eventuele condens weg kan, gezien de eternit platen nagenoeg niet ademen.

De ander zegt weer, juist doordat er ruimte tussen zit moet men het opvullen met glaswol. Want anders krijgt men juist condens vorming.

Wat is nu juist?

Uiteraard komt er aan binnenzijde nog dampfolie en gipsplaat.

Bedankt!

[/b]
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zolang jij ervoor zorgt dat er aan de warme kant van de Eternitplaten materialen worden aangebracht die dampdichter zijn dan die Eternit Mu 120/240 zal ademen niet nodig zijn.
 

Peel

  • #3
Dus er kan gerust glaswol geplaatst worden, en PIRplaten. Mits er maar goed de folie aangebracht word en dampdicht zijn.

Ik weet niet goed wat die Mu 120/240 inhoud? Maar de eternit platen ademen dan genoeg?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Niets aan de hand als je tegenwoordig iets niet weet. In jouw geval. Linker muisknop, Mu waarde selecteren, rechter muisknop "Optie Google doorzoeken op Mu waarde" klik en walla.
 

Peel

  • #5
Klopt, ik begrijp Mu waarde. Echter kan ik niet goed terug vinden in hoeverre die eternit platen nu wel of niet doorlaten. (sorry)

Je leest overal dat er altijd wel een minimaal vocht tussen de isolatie komt. Door schroefgaatjes of dergelijke onderbrekingen.

Als de eterniten platen meer damp-dicht zijn en ik heb de binnenkant afgewerkt met folie, dan kan het eventuele vocht nergens naartoe. Omdat het dan van beide kanten damp-dicht is.

Ik las op deze site ook ergens over iemand die gaten had geboord in het damp-dichte dakbeschot.
Is dat een idee? Of is de doorlaat van eternit platen toch vanzelf genoeg om te voorkomen dat vocht blijft zitten?


Het laatste advies dat ik ontvangen heb is om ademende isolatie te gebruiken (dus geen pir met alu) en klimaat folie aan de warme kant te plaatsen.

En moeten er wel of geen open ruimtes zijn? Als er PIR platen geplaats worden op de kepers, kan de tussenruimte tussen isolatie en het dakbeschot dan opgevuld worden met isolatie of juist niet?

Wederom is mijn dank groot!

En zo zien we uiteindelijk door de bomen het bos niet meer... :oops:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Damp-dicht, dat woord niet te pas en onpas gebruiken, zijn metalen en glas. Een dampremmende laag van PE 0,2 mm dik heeft een Mu waarde van 65.000. In de bouw wordt dit als dampdicht gebruikt. Eternit zoals eerder geschreven een Mu 120/240. Je snapt dat er voldoende speling is.

Een dampdicht dakbeschot heb ik nog nooit van gehoord. Triplex watervast verlijmd daarvan is de Mu 150. Ongeveer gelijk aan Eternit.

Dat advies over de PIR wil ik dit van zeggen. Een wol, van glas of steen heeft een Mu waarde van 1,5 tot 3. Dus een warmtestroom trekt daar bijna ongehinderd door.
Een PIR heeft een Mu waarde van 50/100. Zou je die platen aanbrengen voorzien van een dun laagje aluminium gaat de Mu richting 70.000. Naden tapen heeft invloed op de Mu waarde van het hele pakket. Veel kieren slecht afgewerkt dan zakt de Mu waarde

"Het laatste advies dat ik ontvangen heb is om ademende isolatie te gebruiken (dus geen pir met alu) en klimaat folie aan de warme kant te plaatsen." omdat ????
 

Peel

  • #7
Oke, het is -zoals het hier omschreven staat- wel duidelijk dat eternit dakbeschot open genoeg is om geen vocht probleem te vormen.

Ik kan zelf niet onderbouwen waarom, maar ik heb dezelfde vraag als in het begin van deze topic, gevraagd aan een isolatie verkoop website.
en hun gaven mij als antwoord ;

Wanneer het niet tot niet goed naar buiten kan ventileren, kunt u niet met PIR 2-zijdig aluminium of damp remmende folie gaan werken. U zult dan een open isolatie moeten toepassen. (MW35, Steenwol of Glaswol.) Daarna doet u de klimaatfolie toepassen.


u begrijpt mijn confusion van alle uiteenlopende adviezen :mrgreen:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Peel schreef:
Als de eterniten platen meer damp-dicht zijn ... Ik las op deze site ook ergens over iemand die gaten had geboord in het damp-dichte dakbeschot.
Die combinatie is dodelijk :-|
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Mooie zin. Maar wanneer of hoeveel Mu weerstand is niet tot niet goed ventileren en ook zij vergeteten te schrijven waarom niet.
Die intelligente damprem is een slimme ontwikkeling. Het nu mogelijk dat een constructie welke in de winter iets te vochtig is geworden in de zomer weer kan drogen.

Ik snap jou confusion toch ben ik van mening als je een aantal van deze vragen hier op het forum doorleest kom je op bij de juiste manier.

Krijg je inmiddels het gevoel dat jouw idee uitgevoerd kan worden. De harde isolatieplaten op de naden goed afdichten en idem de aansluitingen van de muren, vloer en nok.

Op de foto zie ik dat je dak voorbij de vloer loopt, puntje aandacht.
 

Peel

  • #10
Klopt, ze onderbouwen niet waarom dit precies is.
Helaas als leek ga ik ervanuit dat hun de personen zijn met het juiste antwoord, dus maargoed dat we even verder hebben gekeken.

Ja, de aanpak zoals gepland gaan we uitvoeren.
Opvullen met wol-isolatie en dan PIR platen, afwerken met folie en gipsplaten.


Nog 1 vraagje, is het een idee om dan die klimaat folie te gebruiken?
Of is die niet dampremmend genoeg en moet ik echt een zo goed mogelijke dampremmende folie zetten?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Het is een idee.
Als ik het simuleer en in je dak plaats je PIR/PUR met alu.cachering kan je de dampremmende folies vergeten. Wel aandacht aan alle naden besteden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu