Ventilatie zolder schuin dak (waszolder)

Omsels

  • #1
Ik heb de garagezolder omgebouwd tot waszolder. Dwz hier komen de wasmachine en droger te staan en willen we dus ook de natte was te drogen hangen.

Nu zit er momenteel (nog) geen dakraam op deze zolder. Dit ben ik wel van plan te gaan doen, maar wel pas als het wat beter weer is.

Als tijdelijke oplossing wil ik tijdelijk iets van natuurlijke ventilatie maken op deze zolder. Kan dat door de dakplaten heen onder de pannen? Is dit eenvoudig waterdicht te krijgen? En is 1 gat voldoende, of moet ik er 2 tegenoverstaand maken?
De enige mogelijkheid is trouwens via het dak. Geen van de 2 muren is buitenmuur.

Mijn idee was zelf om een buis van bv. 110 een beetje schuin naar beneden door de dakplaat te zagen zodat het water altijd naar buiten loopt. Met aan de binnenkant een afsluitbaar ventilatierooster.

Mijn dak bestaat trouwens uit isolatie dakplaten (100mm) met een pannen dak. Ik heb nog ergens een ventilatiepan over.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Om mee te beginnen. Is de vloer van de zolder van hout? Even zoeken hier wasmachines op zolder of houten vloer. Zelf, met de kennis die ik heb zou ik daar niet zo snel een wasmachine plaatsen.
 

Omsels

  • #3
Ik ken het probleem van een wasmachine op een houten vloer. De vloer is verstevigd met een aantal extra balken en er komt een dik oud tafelblad onder de machines als gewicht. Mocht dat niet werken ga ik een stukje beton storten.
Maar dat was mijn vraag in deze ook niet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoeveel ventilatie is lastig te bepalen. Hoeveel was, hoe nat is die was en hoe vaak was je. Wat is de temperatuur op zolder. Hoe dampdicht is je dak. Dakbeschot van dakplaten of planken, wel of geen damprem onder de isolatie en welke soort isolatie. Wol dampopen of schuim stukken dampdichter.
Zelf zou ik, als het toch voor tijdelijk is op de kringloop een ventilator kopen en deze dusdanig opstellen dat de lucht van zolder naar de garage blaast. Of anders om blaast. Eenvoudig uit te vinden wat het beste is. :wink:
Een pijp van 100 mm lijkt mij veel te weinig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Een gat in een schuin dak maak je door een gat verticaal te boren/zagen. Daar komt dan een pijp doorheen met een dakdoorvoer. Kies een doorvoer die past bij de dakpan.

Ventilatie maak je door een aanvoer en een afvoer te maken. De aanvoer (straks) via een ventilatierooster, kan nu via de onderliggende garage. Afvoer door het dak. Het liefst op een hoog punt en het liefst mechanisch (met een ventilatiebox). Reken op een buis van Ø125mm.
 

Omsels

  • #6
Dank voor deze bruikbare tips!

Kan ik bij deze dakdoorvoer gebruik maken van een ventilatiepan? Of is het beter hier een 'schoorsteen' op te zetten? Denk dat het inderdaad verstandig is hier een buisventilator tussen te zetten. Het mooiste zou natuurlijk een aftakking van mijn mechanische ventilatie in huis naar deze zolder zijn.

En veranderd een dakraam nog iets aan dit geheel? Kan een ventilatierooster in het dakraam ook dienen als toevoer?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Een modern dakraam heeft een ventilatiestand. Deze is daarvoor bedoeld. Er hoeft dus geen rooster in het glas.

Plaats eens een foto van de ventilatiepan die je hebt.

Als je het wil aansluiten op de box in je huis moet je wel controleren of de capaciteit daarvan voldoende is.

Specifiek voor een waszolder zou je de nieuwe ventilator kunnen voorzien van een vochtsensor.
 

Omsels

  • #8
Vergelijkbare pan als deze:


Nee rooster in het glas snap ik. Maar is een dergelijke ventilatie stand voldoende toevoer?

Als ik het aansluit op de huidige ventilatiebox wil ik deze toch vervangen. Heb momenteel al het idee dat deze niet voldoende afzuigt, met name op de badkamer.

Een ventilator met vochtsensor is ook een goede optie inderdaad.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Capaciteit is bv. afhankelijk van de breedte van het raam. In de specs staat het. Een deel van de toevoer kan ook van beneden komen. Voor een wasruimte wordt 14 l/s ventilatie geadviseerd (zelfde als badkamer).

Die pan is niet geschikt. Beter zoiets:



Combineren met de afzuiging in huis is een goed idee. Overweeg over te stappen op balansventilatie. Is enorm goed voor het comfort in huis en je energierekening.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu