Muur onder trap weghalen - toilet

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #21
Als je niets ruikt, is het geen ontspanningsleiding. Kan je een foto plaatsen van de aansluiting bij de wasmachine? (naar beneden en boven)

Als het geen ontspanningsleiding is, is er geen probleem deze koof ergens anders voor te gebruiken.

PUR is niet luchtdicht. Goed aftimmeren en de kieren afkitten is beter.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #22
Ik zal eens goed kijken waar die koof nu vandaan komt. Die PVC voor de wasmachine is misschien wel op de andere ontspanning aangesloten. Dan zou dit misschien gewoon voor ventilatie zijn van beneden.

Ik zou niet weten wat het anders kan zijn. In ieder geval geen schoorsteen of rookgasafvoer, want dat zit ergens anders. Meer opties zijn er toch niet echt?

Die wasmachine zit bij de onderburen (appartement). Ik zal het uitzoeken en evt. een foto maken. Bedankt tot zover!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #23
Dat verandert de zaak. Controleer meteen de brandscheiding tussen beneden en boven!
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #24
Het wordt weer tijd om aan de afwerking van mijn WC te werken. Voor degenen die net meelezen: ik dacht eerst dat de diagonaal gemetselde koof een rioolbeluchting was, maar het is gewoon een ventilatiekanaal.

Ik denk dat ik de ventilatieschacht toch maar gewoon afbreek en vervang door een compact metalen kanaal. Moet ik alleen nog het materiaal zien te bedenken. Spiraliet/spiraalbuis heet dat toch? Of is daar ook een kunststof variant van?

En dan nog een manier om dat te verbinden met het gemetselde kanaal aan beide kanten. Gewoon met specie/metselen?

Er is trouwens gecheckt en het kanaal wordt helemaal niet gebruikt (voor zover we kunnen zien; vreemd, maar goed).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #25
Als het kanaal niet gebruikt wordt hoeft er ook geen buis voor in de plaats te komen. Of wil je nu de ventilatie van het toilet erop aansluiten?

Er zijn kunststof ventilatiebuizen. Flexibel en star. Allerlei vormen en merken. Via internet vast te vinden. Geen "verbinding" met cement proberen te maken, maar doortrekken tot dak en alleen verbindingsproducten gebruiken die daarvoor bedoeld zijn.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #26
Ja inderdaad komt de ventilatie van het toilet erop. Ik denk dat ik eerst alles weghaal, zodat ik kan zien hoe het zit en hoeveel ruimte er over is voor een buis die ik naar het dak kan laten gaan. Goed plan toch?

Ik vind het alleen raar dat het helemaal niet gebruikt lijkt te zijn. Ik zal nog eens goed kijken. Misschien dat de toiletten van de onderburen in de loop der jaren hun ventilatiegat hebben dichtgestopt. Bij mij zat er een andere ventilatiebuis aan de andere kant van het toilet, aangesloten op weer een ander kanaal naar het dak toe, maar die is dus eigenlijk helemaal overbodig, dus die haal ik sowieso weg. (Vandaar ook dat ik dacht dat het de ontspanningsbuis was, maar die zit weer in een derde kanaal (een geribbelde RVS-buis waar Gastec op staat -- is dat normaal :?: ) en die komt via een dakdoorvoer uit op het dak.

Zo zijn er wel meer rare dingen in zo'n niet al te nieuw appartement (jaren '50). Er zijn vaak allerlei klusjesmannen/vrouwen in de weer geweest zonder echt het overzicht te hebben. :roll:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu