Dakdoorvoer dakpan gescheurd

BMB

  • #1
Beste klussers,

Na hard gepiep van de hond vannacht bleek dat zijn bench precies onder een stroompje water dat uit het plafond kwam lag. Ik ben meteen het dak opgeklommen, waar ik zag dat één van de dakpannen (die ik al eens eerder "verlijmd" had) was doorgescheurd. Gat is nu provisorisch met een vuilniszak dichtgezet en het water loopt nu gelukkig even niet meer naar binnen.

Ik ben benieuwd hoe ik dit het beste kan herstellen. Het lastige is dat het om een dakpan (RBB sneldek) gaat met een gat (~4cm) in het midden waar een pijp doorheen loopt, waar een rood kapje op zit. Het tweede, losse deel van de dakpan heb ik nog. Kan ik die vastlijmen of zijn er doorvoerpannen op de markt die eenvoudig te plaatsen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een nieuwe pan kan toch niet zo moeilijk zijn.
Behalve als het stukje buis van de ontluchting van de pan aan de standleiding is gelijmd.
 

BMB

  • #3
Hoi Wgb, bedankt voor je reactie. Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt; het stukje buis zit door de pan heen, waar hij rondom de randen aan de pan verlijmd lijkt. Waarschijnlijk om e.e.a. waterdicht te houden?

Misschien zie ik het verkeerd, maar het zo eenvoudig als een nieuwe pan plaatsen lijkt het mij niet. Hieronder nog een foto van hoe het er vanaf de onderkant uit ziet.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Zover ik weet zit er in de pan een buisje gelijmd gekit en boven op de pan het dekseltje geschroefd. Een stukje buis aan de onderzijde van de pan valt in de standleiding.
Bij jouw is dat zo te zien niet erg gelukt lijkt me een knap stukje broddelwerk.
Ga eens naar een bedrijf wat pannen levert dan zie je hoe het een en ander eruit ziet.
Tot nu toe kan ik op het internet weinig vinden. Youtube voor een idee. Dit is wel een luxe uitvoering.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Zo te zien zijn het betonpannen, hier kun je gemakkelijk een gat in boren met een diamantboor.
 

BMB

  • #6
Bedankt voor alle reacties!

De pan is inmiddels vervangen door een standaard rioolontluchtingspan van kunststof. Hoewel de aansluiting van de pan niet perfect overeen kwam met de plaats en diameter van de pijp die uit het dak kwam, is dat met wat zagen en een verloopstuk goed gelukt.

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu