Groene aanslag op buitengevel

Mfve

  • #1
Dag,

Een jaar op 7 geleden hebben we een uitbouw geplaatst. Helaas is de buitenkant van de gevel helemaal groen geworden door algen. Ik heb al gezorgd voor meer spouwventilatie maar de algen gaan niet weg. Het zit voornamelijk in het relief van de metselstenen, de voegen zijn nog schoon.

Korte tijd na het metselen is de gevel schoongemaakt met verdunt zoutzuur 1:10 om cement sluier te verwijderen en de gevel was toen echt brandschoon, maar nu na een aantal jaren dus behoorlijk groen van de algen.

Nou las ik dat algen graag groeien op een zure ondergrond, kan de oorzaak zijn de schoonmaakactie van toen met zoutzuur? Achteraf misschien heel dom, maar wat doe ik er nu aan?

Een klein stukje van de gevel heb ik recent schoongemaakt met 1:10 formaline/water. De algen gaan dan weg maar er komt een witte uitslag voor terug, (de dode algen die achterblijven?) Tevens vraag ik me af of dit de stenen niet aantast. En gaat dit mierenzuur (want dat is deze oplossing) niet voor nog meer algen zorgen straks.

De gevel zit op het noord-westen en regent vaak nat en krijgt weinig zon. Maar de huizen van de buren hebben er geen last van. De zijgevel op noord-oost die niet nat regent maar toen wel schoongemaakt is wordt niet groen.

Graag advies want ik wil niet nog meer acties gaan doen waar ik later spijt van krijg. Ik ben namelijk bang dat het alleen maar erger wordt.
Impregneren zodat er geen vocht meer in kan zou een oplossing kunnen zijn, maar dan moet wel eerst die groene aanslag eraf. Wie heeft er ervaring met een middel dat niet heel zuur is en wat de gevel of metselwerk niet aantast?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Met een hogedrukspuit kunt u de algen verwijderen, daarna eventueel impregneren.
 

Mfve

  • #3
Inmiddels heb ik een stukje muur gedaan met HG groene aanslag reiniger en dat lijkt goed te gaan.
 

Jules1968

  • #4
Ikzelf heb een hele goede ervaring met een biologich middel van x.
Een middal dat je met een drukspuit aanbrengt en dat op een natuurlijke manier alle mossen en algen oplost. en de regen deed de rest.

Het middel heet x en ik kreeg een gratis advies na sturen van de foto's.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Een 7 jaar oud topic opzoeken om in je eerste twee berichten een middel te gaan promoten.
Lees even de forumregels voordat je verder gaat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu