Elektra probleem met schakelaar.

Razz80

  • #1
Hallo,

Ik wilde een lampje aansluiten. De laatste van de 6 in huis en helaas wil deze niet aangaan.

Er klopt iets niet met de draden volgens mij. Ze hebben allemaal wel stroom, maar in de muur zit een bruine en zwarte draad en uit het plafond komt zwart en blauw.

Ik weet in ieder geval zeker dat de zwarte uit de muur ook uit het plafond komt. De bruine in de muur komt niet uit in het plafond en de blauwe in het plafond komt niet uit de muur.

Is de schakelaar in de muur door de aannemers verkeerd gemonteerd? (rechtsbovem bruin, linksonder zwart, zie foto 1)

Of gaat er iets verkeerd met de kabels?


 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Zou moeten werken, even een foto van de draden in het plafond?
Je zou de zwarte draad nog even onder het andere zwarte contact kunnen proberen. Zou niet uit moeten maken, maar toch. We de spanning in groepenkast uitschakelen hoor.
 

Razz80

  • #3
Dit komt uit het plafond.


Ik ga even de zwarte draad omwisselen. (met stroom uitgeschakeld) :)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Overigens, hoe weet je dat er spanning op de bruine staat?
En zitten de bruine en blauwe wel op dezelfde groep?
 

Razz80

  • #5
Het lampje van m'n schroevendraaier gaat branden als ik er tegenaan duw.

Geen idee of het dezelfde groep is maar neem aan dat de woningbouw dat ooit gewoon goed geregeld heeft?
 

Razz80

  • #6
Is de eventuele boosdoener dan het blauwe draadje in het plafond, die neem ik aan wel ergens op aangesloten zit alleen blijkbaar niet wil werken?

Misschien een trekveer in het gat stoppen waar de blauwe kabel zit en kijken waar het uitkomt?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Een spanningszoeker is eigenlijk niet geschikt voor dit werk.
Het kan ook aan de lamp liggen.
Je kan er gewoon een fitting via een kroonsteen aan hangen en testen, of een lamp die elders wel werkt er aan hangen.
Of je kan de schakelaar bijpassen door de bruine en de zwarte via een kroonsteen aan elkaar te verbinden.
 

Razz80

  • #8
Heb al 2 verhuisfittingen getest met beide een ander lampje, ik heb een andere werkende schakelaar geprobeerd, en de bruine draad uit de muur met kroonsteentje aan de zwarte verbonden, zonder resultaat. Of m'n spanningszoeker geeft verkeerde info of de blauwe fase draad in plafond is oorzaak of zijn er nog andere opties?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Spanning meten doe je met een duspol of met een multimeter tov nul of aarde.
Dat het lampje brandt in je schroevendraaier kan ook komen door inductieve overdracht van twee paralelle leidingen waarvan er een spanning voert.
De blauwe kan los liggen. dan moet je gaan kijken of er in een andere lasdoos van dezelfde groep er een blauwe draad losligt. Kijk in welke richting de blauwe weggaat en kijk of daar ergens een centraaldoos in die richting zit.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Overbodige quotes verwijderd, als je duidelijk reageert op een bericht dat er direct boven staat is quoten niet nodig.
 

Razz80

  • #11
Uiteindelijk bleek de blauwe kabel in het plafond los te zitten in een lasdoos die in de overloop staat, blijkbaar iets te hard getrokken waardoor hij uit de lasklem geschoten was.. Eind goed al goed.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu