Schuren van gebeitste steenschot platen

Lavitaebellalinda

  • #1
Hoi allemaal,

mijn vriend en ik zijn onze paardenstal aan het verbouwen tot een gastenverblijf en willen de paardenstal zo authentiek mogelijk houden. Nu lopen wij tegen het volgende probleem aan:

rondom zitten steenschot platen, deze zijn gebeitst of misschien ingesmeerd met verlopen dieselolie (we weten het niet precies, het is gedaan door de vorige eigenaren). Nu willen we graag de steenschot platen weer zo authentiek mogelijk maken. Heeft iemand een idee hoe we dat het beste kunnen doen?

Ik heb een proefstukje met afbijtmiddel gedaan en daarna met staalwol. Dit is vreselijk arbeidsintensief en ik houd niet van het gebruik van chemische middelen.

Vervolgens heb ik een proefstukje met P40 geschuurd.

Ik laat jullie de resultaten even zien in bijgevoegde foto's.



dit zijn de bewuste steenschotten, ze zijn erg donker nu, ik wil ze graag zo licht mogelijk


de linker is behandeld met 1x afbijtmiddel en schuren met staalwol
de rechter is geschuurd met P40

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Mooie dag!

Hartelijke groet,
Linda
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Heb je de schotten eerst ontvet met b.v. st marc?
Vooral met schuren is dat belangrijk om te voorkomen dat het schuurpapier vol loopt.
Korrel 40 is erg grof, ik denk dat het sneller gaat met korrel 80.
Schuren gaat het snelste met een bandschuurmachine.
 

Lavitaebellalinda

  • #3
Ha Jan dank voor je reactie.

Heel eerlijk heb ik deze keer niet eerst ontvet. Schuurpapier liep niet vol. Heb het eerst met 80 gedaan maar voor mn gevoel schoot dat niet echt op en ben ik verder gegaan met 40.

Bandschuurmachine goed idee!

Denk je als ik jouw tips opvolg dat ik de platen weer naturel kleur krijg?
 

De Bob

  • #4
Google eens op "stralen van hout en meubels"

Tot in de kleinste hoeken schoon.

Ook op youtube een hoop voorbeelden
 

Lavitaebellalinda

  • #5
Ga ik doen Bob, dank voor de tip! Ik ben benieuwd;-)
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #6
Er zit een enorm verschil tussen schuren en een bandschuurmachine, dat gaat echt rap, moet je wel ff onder de knie krijgen anders krijg je heuvels, maar dat komt vast goed.

Wel vraag ik mij af wat er nu opzit, verlopen dieselolie ken ik persoonlijk niet, maar lijkt mij niet heel gezond om te schuren, dan zul je wel wat maatregelen moeten treffen als een stofmasker en echt goede stofafzuiging, maar daar kunnen anderen hier op het forum wellicht meer over vertellen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Het zou kunnen dat er dieselolie op zit, het werd dan vermengd met afgewerkte motorolie.
Er zit een opvangzak aan een bandschuurmachine, een goede mondkap is wenselijk, niet zo'n goedkoop ding maar een goede.
Er werd een hogedrukstraler aangeraden, zou ik niet doen, verf spuit je niet van hout af en als het dieselolie is ook niet.
De straal van een hogedrukstraler zorgt er voor dat houtvezels los worden gespoten en dat zorgt voor ruw oppervlak waar alsnog een (band)schuurmachine aan te pas moet komen.
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #8
@ de bob, als je gaat stralen worden ze als
nieuw, en ben je de authentieke look ook kwijt.

Ik denk trouwens ook dat het dan voordeliger is gewoon helemaal
Nieuwe te kopen.
 

De Bob

  • #9
Hogedrukspuit lees ik nergens, is ook geen optie.

Het stralen is te zien op youtube, ziet er goed uit, vooral de kwetsbare meubels worden weer nieuw, schuren is erg intensief en een vervelend werk.

Je tijd aan ander werk besteden en het nare smerige werk laten doen door een bedrijf, in veel kortere tijd.

Verlopen dieselolie ken ik niet wel vervuilde diesel, maar lijkt me niet gezond in een stal.
Maar ik ben geen veehouder.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dat moest hogedrukstraler zijn, ik heb de tekst aangepast.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu