Spouwisolatie en/of muur isolatie

Simcc

  • #1
Hoi,
Ik heb last van een koude buitenmuur in huis (hoekwoning - 1967). Er is al spouwisolatie aanwezig (UF onbekend jaar) en deze lijkt nog grotendeels vullend te zijn (ca. 80% van wat ik nog kon waarnemen op verschillende plekken).
Ik wil nog verder isoleren en dan heb ik deze opties:
- Verwijderen oude isolatie en opnieuw vullen met EPS-parels (grafiet coating) - zelf uitvoeren ivm kosten
- Aan de binnenkant ca. 3cm aan PIR/PUR isolatie aanbrengen (Rd toename van ca. 1.0-1.5) - kan niet dikker ivm trap (op andere plekken zou het evt wel iets dikker kunnen)

Optie 1 is erg veel werk en gedoe, m.n. vanwege het eerst verwijderen, maar is mogelijk wel effectiever. Optie 2 is veel makkelijker te doen, maar wellicht minder effectief!? En kost bovendien wat binnenruimte.

Mijn vragen:
- Wat zouden jullie aanraden kwa keuze?
- Bij optie 1: Zijn er tips mbt het verwijderen en opnieuw isoleren van de spouw?
(Ik zou een afzuiginstallatie huren en deze inzetten voor de verwijdering. Vullen van bovenaf door gaten in de muur te maken en parels in te blazen met hogedrukspuit (opzet stuk is vrij goedkoop te regelen) - ik ben een ervaren en kundige doe-het-zelver (en tevens opgeleidde Civiel ingenieur), maar kan weinig andere NL-ers vinden die de spouwisolatie zelf hebben gedaan).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu