Trap veiliger maken; nieuwe trapleuning

Snowmansion

  • #1
Hoi allen,

Ivm de komst van een kleine willen we de trap veiliger maken en dan specifiek de trapleuning verplaatsen/veranderen.

Zoals je ziet hebben we nu geen leuning bij het naar beneden lopen. We hebben slechts aan de linkerzijde in het trapgat wat niet zichtbaar is op de foto een handgreep gemonteerd.

De trap is vrij steil en het trapgat vrij klein. Helaas kunnen we niets doen aan het vergroten trapgat ivm leidingen (van o.a. de badkamer) die er lopen dus dat is geen optie.

Nu zat ik eraan te denken om in de nieuwe situatie de leuning als volgt de monteren zodat deze over de gehele lengte van de trap loopt en bovenaan nog tot pak em beet 50 cm bovenaan doorloopt. Eventueel nog op 1 of 2 plekken een extra dwarsverbinding plaatsen. Heeft iemand hier een mening over of ander idee hoe dit het beste te realiseren is?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit is wel een hele steile trap. Even checken: aantrede minimaal 13cm en optrede maximaal 22cm?

Het beste kan hier een hek langs gemaakt worden. Dan kan je er aan die kant ook niet onder de leuning doorvallen.

 

Snowmansion

  • #3
Ja dat klopt. Aantrede is nu +- 17.5cm Optrede (hoogte) moet ik nog even opmeten.

Aan de linkerzijde wil je dat hek dan plaatsen? Dat linker gedeelte (witte schuine lat die ophoog loopt) is wel hol. Denk je dat dat dan genoeg houvast biedt? En hoe zorg je dat de trapleuning dan ook bovenaan doorloopt?

Alvast bedankt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Linker én rechter zijde van de trap.

Als het hol is, misschien even plaatselijk open maken om te kijken hoe het is opgebouwd. Je moet inderdaad wel body hebben om het hek aan te bevestigen.
 

Snowmansion

  • #5
Zowel de wang aan de linkerzijde als rechterzijde is opgebouwd uit 2 lange platen waarop een plaat bovenop is gemonteerd. 1 lange plaat dus letterlijk tegen de muur aan en 1 tegen de zijkant van de trap. Die plaat die bovenop is gemonteerd zie je rechts op de foto als die plaat van +-29m (zie in het klein dat getal op de foto). Links exact dezelfde methode alleen ligt er een stuk smallere plaat bovenop. Van binnen is het dus helemaal hol. Snap je wat ik bedoel? Hoop dat het duidelijk is :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu