Dakisolatie van binnen met asbestbeschot

Willemden64

  • #1
We hebben een huis (2 onder 1 kap) gekocht waarbij we al wisten dat er asbesthoudend dakbeschot zou zijn.
Daarnaast zou het dak goed geisoleerd zijn echter dit konden we niet controleren omdat het plafond volledig dicht zat met gipsplaten.
Omdat de stopcontacten niet geaard waren hebben we dit nu ook op de bovenste verdieping laten doen en blijken er een paar rare electrische beslissingen genomen te zijn. Nu hebben we een aantal gaten moeten maken in de gipsplaten en zien we dat de dakisolatie eigenlijk echt heel slecht is uitgevoerd op een aantal plaatsen:

Het dak bestaat uit dakpannen, dakbeschot met asbest (er is hier geen folie te zien, zowel niet van binnen als van buiten. piepschuim (op het grootste stuk van het dak 6-8cm dik, op sommige plaatsen nog een laag spaanplaat erover heen. Dan ijzeren raamwerk waar gipsplaten tegen aan zijn gezet. Door dit raamwerk met gipsplaten verliezen we makkelijk 20cm hoogte in het plafond en dit zou ik graag voor een stuk terug willen winnen.

Op meerder plekken is het piepschuim niet goed aangesloten of afgekit en kijk je nu recht op het asbest dakbeschot. Er zit geen vocht op de gipsplaten maar je ziet wel duidelijke luchtstromen nu de gipsplaat weg is.

Het liefst wil ik het dakbeschot laten vervangen maar door de 2 onder 1 kap constructie en dat de buren dit niet willen zoek ik een alternatief waarbij ik in de toekomst van buitenaf het dakbeschot kan weglaten halen zonder dat dan ook de hele isolatie eruit zou moeten.

Na aflopen van klusidee forum heb ik verschillende zaken gelezen maar kom er nu nog niet goed uit wat ik het beste kan doen.
Als ik het goed begrijp is asbest dampopen (hoewel sommige weer zeggen dat het dampwerend is).

Ik heb verschillende scenario's
1: ik dek al het piepschuim af met spaanplaat waar het nog niet is gedaan zodat het asbestdakbeschot volledig is afgezonderd van de binnenkant. Ik brengt glaswol aan met een klimaatfolie (mocht het toch niet genoeg dampopen zijn aar buiten) en daarvoor een constructie met gipsplaten.

2: Ik doe het zelfde maar dan ipv glaswol gebruik ik PIR platen. Dat geeft me nog een tweede dichte laag naast de spaanplaten tussen dakbeschot en de binnenkant. Als ik het goed heb hoef ik dan geen folie te gebruiken. Hierdoor win ik duidelijk diepte. We willen graag spotjes e.d. in het plafond dus een constructie met gipsplaat zal waarschijnlijk wel moeten om deze te kunnen plaatsen.

Mijn inziens zou het voordeel van bovenstaande constructie zijn dat mocht het asbestverwijderingsbedrijf vinden dat de isolatie ook voor een stuk mee moet, dit enkel het piepschuim gaat zijn en niet ander isolatiemateriaal wat dieper ligt (tenminste dat hoop ik)

3. Ik haal al het piepschuim weg en pak dikkere PIR platen.
Ik heb dan volgens mij nog steeds geen folie nodig maar is het misschien wel verstandig om een klimaatfolie te plaatsen tussen dakbeschot en de pir platen om een extra afdichtingslaag te maken mocht het asbest evt verwijderd worden.
De verdere constructie kan dan het zelfde als punt 2.

4. Ik haal piepschuim weg, klimaatfolie, glaswol, dampwerendfolie, constructie met gipsplaat

Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren. Ik heb al contact gehad met een aantal isolatiebedrijven maar die zeggen ook tegenstrijdige zaken en zijn erg aan de prijs. Liefst zou ik het dan ook zelf doen
De elektriciteit gaat sowieso opnieuw getrokken worden (is nu een wirwar van buizen)

Hieronder de foto's
foto van buiten af onder de pannen, met zicht op dakbeschot (geen folie)


Foto van binnenuit met zicht op dakbeschot en piepschuim


Foto van piepschuim onder spaanplaat



Zicht achter plafond
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Willemden64 schreef:
2: gebruik ik PIR platen.

Mijn inziens zou het voordeel van bovenstaande constructie zijn dat mocht het asbestverwijderingsbedrijf vinden dat de isolatie ook voor een stuk mee moet, dit enkel het piepschuim gaat zijn en niet ander isolatiemateriaal wat dieper ligt
Ik vind PIR een uitstekende keus hier. Goede gedachtegang. Na asbestverwijdering wordt alles met een stofzuiger nagelopen. Als er glaswol onder ligt, kunnen ze dat nooit goed schoon krijgen. Een harde isolatieplaat is dus beter.

Er is wel een folie nodig. Een klimaatfolie is veilig. Maar als het naar buiten toe een beetje ventileert, kan dampremmende folie ook. Maak geen gaten in de folie. Dus elektra en spots voor de folie langs. Maak achter de spots doosjes van gipsplaat zodat de folie niet warm kan worden.

Je kan eventueel controleren of de asbestplaten een naad bevatten ter plaatse van de erfgrens. Dan kan je jouw kant laten saneren. Of als de buren het goed vinden, laat je de plaat die oversteekt ook mee verwijderen (op jouw kosten).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Klimaatfolie is te veel dampremmend, deze gebruik je aan de warmezijde van het isolatiemateriaal. Aan de koudezijde van het isolatiemateriaal worden onderdakfolies gebruikt, deze zijn dampopen.
Let op er zijn folies met een hoge-en lage dampdoorlatende eigenschappen.
 

Willemden64

  • #4
Aan de koudezijde van het isolatiemateriaal worden onderdakfolies gebruikt, deze zijn dampopen.
Dat begrijp ik maar dat zou ik dan alleen doen als ik al het piepschuim e.d.weghaal en afwerk met dampdoorlatende folie/onderdak folie aan de buiten/koude kant. De PIR plaat heeft zelf al een dampdichte laag dus een extra laag hoeft denk ik dan niet. Zolang het maar goed dicht is.

Als ik het piepschuim laat liggen, alle openingen dicht maak, en afwerk met spaanplaat dan kan de PIR platen daar gewoon tegen aan denk ik. En mits goed dicht gemaakt is er gelijk een dampdichte wand.

Het eerste is het meest arbeids intensief maar geeft denk ik wel meeste ruimte winst
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Omdat er wel eens water achter de pannen kan komen is een onderdakfolie noodzakelijk. Pannendaken kunnen heel laat melden dat het lekt omdat er bijvoorbeeld een pan ontbreekt of wat dan ook. Je krijgt dan water in of op het isolatiemateriaal en dat wordt vervolgens door de dampremmende laag afgeleid. Je snapt dat tegen die tijd dat je werkelijk water binnen ziet de schade aanzienlijk kan zijn.

Sorry nog even aanvullen. Het water kan natuurlijk ook op het dakbeschot komen of tussen de planken door lekken. Er zijn nogal wat situaties mogelijk.
 

Willemden64

  • #6
Maar kan ik dat dan op de spaanplaten aanbrengen? Lijkt me logischer om dan toch het piepschuim ed weg te halen en het gewoon netjes op te bouwen
 

Willemden64

  • #7
Nou, er vallen wel wat lijken uit de kast. Bij het dakkapel is er vocht op de balken... Ik vrees dat het toch een nieuw dak gaat moeten worden.....



 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
EPS voor houten planken zonder damprem vraagt om problemen. Ook de dakpannen nog eens goed controleren.
 

DjDjero

  • #9
Schade lijkt me minimaal. Waarschijnlijk weer een andere fout. Aansluiting dakkapel met bovenliggend dak, of opstaande rand niet waterdicht..
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu