Jaren 60 ETNA fornuis op flessengas

Dimi

  • #1
Ik heb hier een ETNA 7044 staan uit (ik denk) begin jaren 60. Deze is geschikt voor aardgas maar wil deze tbv een buitenkeuken ombouwen naar gebruik op een gasfles.

Helaas is er eigenlijk niets te vinden over dit type gasfornuis. In het midden zit een soort centrale regelaar waarmee blijkbaar de gasopbrengst geregeld kan worden, zie de foto's. Vanuit dat centrum lopen er ook een soort luchtpijpjes aan de onderkant van de "pannendrager" van de brander naar die regelaar. Het nut/functie van deze is mij niet duidelijk.

De sproeiers zijn in ieder geval te verwijderen. Ik heb er 2 met kenmerk 135, de andere 2 zijn wat lastiger, het lijkt op een markering 10 maar dat hoeft niet pers'e te kloppen. Ik heb wat info gevonden over de mogelijkheid om de sproeiers te vervangen voor een andere maat. Heeft iemand hier ervaring mee? Zie bijvoorbeeld deze vervangende sproeier voor aardgas met markering 135 die voor propaan/butaan op 80 uitkomt. Verder zit er ook een regelschroef bij de draaiknoppen. De ovenfunctie is overigens niet van belang, het gaat echt alleen om koken. Iemand een idee of dit gaat lukken met sproeiers vervangen door andere exemplaren?




 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Achter de schroefjes bij de knoppen zit een stelschroef voor de laagste stand van de gaspit.
De pit in het midden is een waakvlam/sudderbrander zoals voor soep trekken en voor het sudderen van draadjes vlees, de pit kan gedraaid worden om de vlam lager of hoger te zetten.
De pijpjes onder de pannendrager zijn voor het ontsteken van de pit als de waakvlam aan staat, er stroomt gas naar het pitje in het midden en ontsteekt daardoor de pitten, is niet betrouwbaar.
Dit is een fornuis van ongeveer 50 jaar oud, daar zijn waarschijnlijk geen inspuiter meer voor te vinden.
Neem eens contact op met etna, met wat geluk hebben zij nog een setje inspuiters liggen.
Ombouwen houdt in dat alle inspuiters vervangen moeten worden om ongelukken te voorkomen.

Als u de oven toch niet gebruikt zou u een inbouw kookplaat in de buitenkeuken kunnen plaatsen, op verkoopsites worden er aardig wat aangeboden, soms niets duurder dan de gemiddelde ombouwset.
 

Dimi

  • #3
Hallo Jan, bedankt voor je uitleg. De nostalgische looks zijn juist wat ons betreft leuk om er een leuke aankleding mee te maken (ieder zijn smaak/voorkeur :lol: ).

De sproeiers lijken een normale diameter te hebben van 6mm, ik ga het gewoon proberen en zien wel waar het schip strandt.
 

Gericom

  • #4
Niet alleen de inspuiters vervangen, maar ook de kleinstandschroeven! Zijn de rubber afdichtringen bij de kranen nog wel goed, die vergaan na zoveel jaar... Nostalgie is leuk, maar veiligheid is belangrijker.
 

ManyAlbron

  • #5
Hoi dimi, ik wil precies hetzelfde doen.. is het gelukt?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu