DeLonghi ECAM geeft geen stoom/melkschuim meer

Twanc

  • #1
Het gaat om de DeLonghi ECAM 28.465 M Prima Donna S.
Het apparaat is 6 jaar oud, de garantie is verlopen. Ik heb altijd op tijd ontkalkt en e.e.a. goed gereinigd. Statistieken: 10K koffie, 11K melk.

Enkele dagen geleden is deze volautomaat espressomachine gestopt met het maken van melkschuim. Stoomafgifte werkt ook niet meer. Als ik de melk knop indruk krijg ik op het schermpje enkele seconden de melding "Heating up, please wait..." waarna er niets gebeurt. Als ik de stoom knop indruk maakt de pomp wel elke seconde een bromgeluidje maar er komt geen stoom uit het pijpje.

Koffie maken werkt nog prima. Evenals de afgifte van heet water door het stoompijpje.

Ik heb de boel opengeschroeft en e.e.a. nagelopen aan de hand van het schema wat ik hier vond: https://www.coffee-automat.ru/files/uploads/28465.pdf
Ik dacht eerst dat het magneetventiel (nr. 76 in het schema) defect was en geen water richting de stoomgenerator doorgaf. Echter na deze vervangen te hebben doet het probleem zich nog steeds voor.

Na het wateraanvoer-slangetje van dit magneetventiel te hebben losgehaald blijkt dat er bij het maken van stoom geen water wordt aangevoerd door de aanvoerpomp. Zoals ik hierboven al aangaf maakt de pomp wel bromgeluidjes. Ook het magneetventiel maakt een zacht brommend geluid (de oude deed dit ook). Als ik kies voor heetwater-uitgifte komt er uit ditzelfde slangetje wel water zoals het hoort.

Weet iemand waar het aan kan liggen?
 

Marcobus

  • #2
Giedendag twanc.

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem. Heeft u hier ooit een oplossing voor gekregen?
 

Marcobus

  • #4
De pomp is het iig niet, want koffie zet hij gewoon. Allebei de magneetventielen vervangen gehad en nog steeds geen resultaat.

Softwarematig??? Generator??? Of iemand nog een idee????
 

Lampje45

  • #5
Meet eens het element van de stoomgenerator ohms door.
En meet ook eens of er spanning op komt.
 

Dirk Recter

  • #6
Ik heb hetzelfde probleem. Pomp bromt eerst hard en dan zacht. Soms een wel stoom stoot zodat het stoompijpje van het apparaat loskomt. Inmiddels 26k koffie gezet. Omdat de stoomgenerator niet goed werkt en er geen stoom komt kan ik ook niet ontkalken. Ook alles al losgehad. Heeft iemand al een oplossing gevonden?
 

Lampje45

  • #7
Ik zou als eerste de stoomgenerator eens demonteren en een nachtje in een badje van citroenzuur zetten.
Want voor mijn gevoel doet hij het niet goed, omdat daar fors kalk in de weg zit.
 

Dirk Recter

  • #8
Bedankt Lampje45. De stoomgenerator is niet verstopt dat heb ik al gecontroleerd. Uit het slangetje voor de magneet klep komt stoom. Na de magneet klep niet meer. Het slangetje naar het stoompijpje is ook open. Ik denk de denk dat de magneet klep niet werkt of geen stroom krijgt. De spanning is moeilijk te meten. Met welke gelijk of wissel spanning werken deze klepjes?
 

Dirk Recter

  • #9
Inmiddels de oorzaak gevonden. De spoel van de magneetklep is doorgebrand. Klepje verder inwendig helemaal schoon. Overigens het klepje werkt op 230V.
 

Lampje45

  • #10
Hoe kan er dan een stoomstoot ontstaan, als de klep niet bekrachtigd wordt?
 

Dirk Recter

  • #11
Dat snap ik ook niet helemaal. Wel zit deze klep tussen de stoomgenerator en het stoomopzetstuk. Het klepje dat ik eruit haalde wordt door de veerdruk dicht gehouden. Ik denk dat de druk in het stroomsysteem zo hoog werd dat de klep even opende tegen de veerdruk in. Door de stroomstoot werd het stoomopzetstuk met een klap, bijna explosief, van zijn geleidepijp gedrukt. Het gaf best wel een knal. Dat de klep kan lichten door de stoomdruk in plaats van vaster op de zitting te worden gedrukt zou wel eens een extra (automatische) beveiliging kunnen zijn.
 

Lampje45

  • #12
Dan heb je dus gewoon mazzel gehad en is de zaak door overdruk gewoon geploft.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu