Dak extra isoleren.

Juupje

  • #1
Hallo allemaal,

Ik weet er zijn veel topics over dit onderwerp, maar alle situaties zijn anders en ik heb zoveel gelezen dat ik het niet meer weet 😒. We hebben een huis gekocht waar het hellend dak van het huis is geisoleerd aan de buitenkant. Aan de buitenkant liggen Uniline PIR platen met een alu laag met een R waarde van 3.5. Aan de binnenkant zit niets.ik zou dit graag nog meer isoleren. Ik heb hier ruimte zat tussen de balken. Hoe kan ik dit nu het beste doen? Glaswol met folie? Of ook PIR of gaat het eigenlijk helemaal niet? Ik weet dat het bij een plat dak eigenlijk helemaal niet kan. Ivm rotten. Aan de buitenkant extra isoleren is eigenlijk geen optie.

Het dak is in perfecte staat. Allen zou ik beter isoleren.

Alvast bedankt,

Gr Johan
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het gaat erom dat je de dampremmendelaag echt optimaal moet kunnen aanbrengen.
 

Juupje

  • #3
Ik zou dan het volgende willen doen. Pir platen met dampremende laag tussen de balken lijmen alle naden dicht kitten/purren. Dan vervolgens over de balken dampremmende folie nieten, alle naden afplakken en dicht maken. Dan daar iets onder mijn raggelwerk maken voor mijn gips en zorgen dat mijn gipsplaat schroeven niet door de folie prikken.

Zou dat goed gaan?
 

Blomm

  • #4
3.5 is toch eigenlijk helemaal niet zo slecht of niet?
Is die extra 's het risico waard.

En anders alles idd aanbrengen en zo weinig mogelijk in de folie schroeven.
Heb het zelf ook zo gedaan met dubbele raggels zodat de folie vrij bleef van de gipsplaat.
Heb zelf een pur dak plaat en extra geïsoleerd met glaswol rd 3.4 met klimaat folie.
Maar bij mij is de pur dak niet 100 procent dampdicht...
Met pir en aluminium laag is een ander verhaal .

Mvg martin
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
De nok, vloer en de muren ook zorgvuldig luchtdicht afwerken.
Moet lukken.
 

Juupje

  • #6
3.5 is op zich prima. Maar ik ben het hele huis aan het aanpakken en zit overal op 6.35. Het huis heeft een dakkappel van 10 m met schuindak waar deze uniline platen opleggen. Het huis staat landelijk en hierdoor vol op de wind, dus elke isolatie is welkom. zit net nog te zoeken en ben nu helemaal lost. kwam tegen dat plate daken tegenwoordig met klimaat folie ook gewoon van binnenuit geisoleerd kunnen worden. Het vocht zou het dan wel uitkunnen maar niet in. Dat zou eigenlijk toch ideaal zijn voor mijn situatie? Maar ik lees hier ook veel tegenstrijdigheden over.

Jullie ervaring?
 

Juupje

  • #7
Wgb schreef:
De nok, vloer en de muren ook zorgvuldig luchtdicht afwerken.
Moet lukken.
De nok begrijp ik! De muren en vloeren ook? Hoe moet ik dat doen?deze worden gestucd. En de vloeren krijgen laminaat.

Zou klimaat folie en glaswol niet beter zijn?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Sorry de damprem aansluiten aan de vloer en de muren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu