Cv ketel lekt - Remeha avanta 35c water bij hydroblock

Jantjejetski

  • #1
Hallo,

nu kwam ik er achter dat mijn cv ketel (remeha avanta 35c) lekte,
na onderzoek zag ik dat er water bij het rechter hydroblock zit.
Tevens ook net onder de actuator, in zo,n gleufje waar de clip hoort te zitten ( deze was verroest en knapte zo af)
dus ik gok dat daar ergens de lekkage zit.

na wat rond speuren lees ik dat het hydroblock lek kan zijn( deze is van messing), wat moet ik me hier bij voorstellen?

en ik lees dat 3weg kleppen wel een stuk gaan maar zie nergens dat deze lekken... maar is dit mogelijk dat het binnenwerk lek raakt en waar de actuator zit geklemt lekt ?

wat ik zo zie is het een ingeschroefde 3weg klep ( S100217)
ik verdenk zelf het binnenwerk, maar misschien dat mensen met ervaring iets anders denken.
 

Marcn88

  • #2
Het binnenwerk van de 3wegklep lekt intern daar waar de actuator erin schuift, binnenwerk en motor dienen vervangen te worden
 

Jantjejetski

  • #3
Inmiddels het lek gedicht.

nu blijkt de flowsensor ernaast ook te lekken.

wat kan hier lek aan zijn? alleen een rubber of ook intern?
 

Jantjejetski

  • #4
Was een leuke drukke avond, 2 keer de cv leidingen laten leeg lopen (ketel beneden)

Eerste keer dus mijn 3 weg klep vervangen dit lek gedicht. Daarna bleek de flow sensor te lekken, dus alles weer drukloos en met sleutel 18 de flowsensor proberen te demonteren paste net niet lekker dus maar de griptang er op en toen kwam hij snel los. bleek dus op het rubbertje te lekken, nu zaten bij de 3weg klep een hele rits o-ringen, 1 ring die wat dikker en kleiner was opgerekt ingevet en er om getrokken. alles mooi invetten en weer installeren.

tot nu toe lijkt alles lek dicht.


nog wel een kleine vraag, waar voor dient de ontluchter aan de linker kant, is dit voor het cv systeem of voor het warmwater systeem?
 

Marcn88

  • #5
Cv systeem, zowel links in de aanvoer alsook op het pomphuis
 

Jantjejetski

  • #6
Oke, deze begon toen voor de reparatie erg te stomen zou dit komen omdat de cv erg weinig druk had en er lucht in de leiding zat zodat het kon gaan stomen?

gister nog weer na gekeken maar alles leek nu droog te zijn :D
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #7
Plaats eens een foto van de gehele binnenzijde van de ketel wil je.

John
 

Jantjejetski

  • #8


( tot nu toe blijft hij droog, ik denk zelf dat er te weinig water in het systeem zat en hierdoor begon te stomen en zorgde voor luchtdruk)
 

JeffreyD94

  • #9
Stromen? Je bedoeld lekken? Of hij is aan het ontluchten... Maar gezien de staat preventief vervangen is het advies.
Art nummer fabrikant is: S62728

Succes!
 

Jantjejetski

  • #10
Niet stromen of lekken maar stomen zoals je ziet wanneer je waterkookt.

Maar hij blijft tot nu toe gewoon droog.
 

JeffreyD94

  • #11
Je hebt de oude variant van de Remeha Avanta,
Hierop zat nog geen druksensor.
Waarschijnlijk is de manometer defect of is sterk aan het afwijken. Advies deze te vervangen of na te meten. Stoom kan alleen voorkomen bij geringe warmtetransport. Het CV water is aan het koken. Valt het toestel toevallig niet in een storing of blokkering? Want normaliter moet deze altijd ingrijpen, indien sensoren zouden afwijken zullen deze altijd na de veilige kant ingrijpen gezien dit NTC sensoren betreffen.
 

Jantjejetski

  • #12
De 3weg klep was lek en de flowsensor, hierdoor kwam er lucht in het cv-systeem, nu dit gerepareerd is blijft alles droog en op druk. Tevens stoomt het overdruk ventiel niet meer.


( geen storingen gezien)
 

Marcn88

  • #13
Door een lekkage kan er geen lucht in de ketel of installatie komen deze staat namelijk op overdruk ten opzichte van de luchtdruk.
Wel kan er lucht in het systeem komen doordat herhaaldelijk moet worden bijgevuld.
Zoals aangegeven vervang de ontluchter en controleer of de drukmeter ook 0 aangeeft als het toestel drukloos is, de ontluchter gaat normaal gesproken staan spuiten bij de avanta als de waterdruk vrij laag is in de ketel let hier goed mee op die je dit te vaak kost dit je de wisselaar.
Is de brandervoorplaat ook voorzien van een extra sensor dit is namelijk een modificatie
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #14
Is hier de update al op uitgevoerd foto van de bovenzijde van de warmtewissellaar graag.
 

Jantjejetski

  • #15

Was er even niet aan toe gekomen
 

Marcn88

  • #16
Ook hier dient door een erkend vakman een x fatsoenlijk onderhoud uitgevoerd te worden dan kan deze meteen de modificaties plaatsen
 

Jantjejetski

  • #17
Ik zat er meer aan te denken om volgend jaar te vernieuwen wanneer de vloerverwarming we in komt.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #18
Tip 1 gedegen onderhoud uit laten voeren is het eerste wat ik je aan zou raden, dit type heeft al meer als 5 jaar een update en die heb jij nog niet vandaar onderhoud.

John
 

Marcn88

  • #19
Ik zou hier niet zolang meer mee wachten, dit ivm mocht er schade zijn aan de isolatievoorplaat kan er ernstige smeltschade optreden in de ketel.
Ik snap niet waarom mensen altijd maar proberen om geen onderhoud uit te laten voeren aan een gasverbrandingstoestel totdat het een x mis gaat en het heel (warm) word in de gehele woning :mrgreen:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu