Niet haakse hoek houtskeletbouw

Pdorn

  • #1
Goedenavond!

Ik ben bezig een vrijstaand schuur(tje) te ontwerpen van 650cm x 350cm en deze ga ik plaatsen in de zijtuin, gebouwd van hout. Onze zijtuin loopt echter schuin ten opzichte van de woning. Aan de achterkant smaller en naar de voorkant toe steeds breder. De schuur wil ik haaks plaatsen ten opzichte van het huis.

De 2 hoeken aan de kant van het huis worden gewoon haaks, maar de 2 hoeken aan de kant van de erfgrens niet. Ik wil de schuur aan die kant graag paralel laten lopen met de erfgrens. Op deze manier is het aanzicht van buitenuit aan alle zijden 'logisch'.

Nu vraag ik me af hoe je dit met houtskeletbouw doet. Bijgevoegd een foto van de situatie en wat ik nu heb getekend. Ik ga eerst rond om een geimpregneerde stelregel plaatsen. Deze kan ik mooi verstek zagen en is niet zo spannend. De stijlen daarentegen kom ik niet uit. Nu heb ik de laatste stijl gedraaid op de onderregel, maar dan steekt hij aan de binnenzijde uit. Moet ik dit schaven en zo passend maken, of zijn hier betere / makkelijkere manieren voor?

Graag jullie advies! Of ik zoek verkeerd, maar hier kon ik niets over vinden op het forum! Alvast bedankt :-)



 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Die gedraaide stijl is wel het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken. Zo nauwkeurig werkt hout niet :wink:

We hebben hier eerder een topic gehad van zo'n vorm schuur. Heb je die al gevonden? (kan hem zelf zo snel niet vinden)

Ik verplaats het topic naar de rubriek tuin, daar past het beter.
 

Pdorn

  • #3
quoten niet nodig - mod

Ben al aan het zoeken geweest maar mogelijk zoek ik verkeerd, want kan ook niets vinden! Zou mooi zijn als we deze kunnen terugvinden! In de tussentijd in grote lijnen wel nieuwsgierig waar ik dan nog meer tegenaan ga lopen!
 

Pdorn

  • #4
Wellicht dat je het dak ook gaat benoemen. Hier was ik al even over het nadenken geweest. Omdat ik alleen aan de voorzijde (en heel misschien de rechter kant) een overstek wil hebben van 40 cm, maar links aan de schuine kant niet, had ik het volgende bedacht, zie afbeelding. De balken moeten nog wat verschoven worden zodat de H-O-H maat overal ongeveer gelijk is, voor het aanzicht vanuit binnen.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Dat was dit topic. Daar zit ook een niet haakse hoek in. Misschien heb je er iets aan.
 

Pdorn

  • #6
Heb even gekeken maar die constructie is toch wel een stukje anders. Ik trek alles op met hout en ben daarmee ook wel iets 'flexibeler' denk ik. Ik denk dat als ik het doe zoals getekend alleen dan de uitstekende punten afschaaf, al een heel eind ben toch? Of wellicht stijlen op maat maken voor de niet haakse hoeken, die de vorm hebben van de hoek.

Je hebt me wel wat 'bang' gemaakt met je opmerking over dat de stijlen m'n minste zorg zijn. Als ik het doe zoals hier boven omschreven, en met de voorgestelde dak constructie, dan zijn er verder geen problemen meer, toch?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Die uitstekende punten hoeven er niet afgeschaafd te worden. Ik bedoelde vooral dat hout niet zo nauwkeurig is, dus die puntjes vindt je niet terug buiten.

Ik zie verder geen bijzonderheden. Behalve dat er nog geen deuren en ramen getekend zijn ;)
 

Pdorn

  • #8
Er wordt nog druk ontworpen! Gezien het niet een al te klein hokje is, lijkt ons een dubbele deur wel tegelijk mooi en praktisch. Ik wil er denk ik ook nog 1 raam in hebben in dezelfde muur. Nog even over nadenken!

Ik ben nu bezig met het dak & boeideel. Omdat ik aan 2 zijden een overstek van 40cm wil hebben waar ik spotjes in wil plaatsen, moet ik even rekenen hoe ik dat wil hebben.

Op de balken wil ik 18mm OSB plaatsen. Hierop damp-dichte folie en daarop 80mm PIR isolatie platen. Als laatste wil ik hier EPDM op verlijmen. In de hoeken wil ik een balk van ongeveer 80mm hoog plaatsen als opstand. Omdat de onderkant van het overstek ook dicht is, moet ook die plaatdikte er nog bij (18mm?).

En zo zat ik even te rekenen... 18mm onder de balk, 150mm balk + 18mm dakplaat, 80mm isolatie en 80mm dakopstand: 346mm. Dat is wat je nu ook op de foto ziet, en ik vind het niet misstaan, maar heb nog geen idee hoe ik dit mooi ga opbouwen. Het lijkt ons wel mooi om dit wit te maken. Ook met Douglas maar dan 2 stuks veer en groep, zodat je in het midden nog een mooie v groep hebt? Meningen zijn welkom!



Edit: waar ik ook nog niet over uit ben is de afwerking van de buitenhoeken van het zweeds rabat. Een hoeklijst er omheen met een drupje kit en klaar? Verstek zagen sowieso niet in verband met kwetsbare hoeken, en 'inzagen' vind ik niet zo mooi.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu