Droomfase en voorbereidingsproces voor verbouwing

Samadhi

  • #1
Beste lezer,

Wij hebben een oude boerderijwoning gekocht. De staat is redelijk, goed genoeg om er in te trekken en er voorlopig te wonen maar het voornemen is te gaan verbouwen en meer leefruimte te creëren.

Op dit moment maken we de woning woonklaar (wat schilderwerk en een raveel, hr++ glas er in) met zo min mogelijk werkzaamheden (kosten) om vervolgens na te denken over wat we willen wijzigen en bijbouwen. En hier komen verschillende vragen bij ons op. Hoe gaat dit proces in zijn werk?
- Eerst naar een architect?
- Eerst in gesprek met een aannemer? klussenbedrijf?
- Zelf aan de slag met tekeningen?
- Hoe en waar kunnen we ons inlezen? Welke bronnen
moeten we raadplegen?

Wij hopen deels de verbouwing zelf te kunnen uitvoeren, in ieder geval zoveel als mogelijk. Budget is wel een ding. Tijd zal de beperkende factor zijn. Ik kan niet twee maanden fulltime klussen. Het zullen dagen en dagdelen zijn. En ook gebrek aan ervaring, ondanks dat ik in aanleg snel leer en best handig ben/wordt. Wij hebben tot zekere hoogte wel geduld en kunnen best leven zonder het comfort van een luxe badkamer. Wellicht kun je in overleg met een ervaren klussen of aannemer afspraken op maat maken? Dat zij ondersteunen, dat we samenwerken of dat zij bepaalde klussen in het proces volledig uitvoeren en wij zelf bepaalde klussen zelfstandig uitvoeren.

Maar waar moeten we beginnen?

Misschien zijn er op dit forum mensen die het leuk vinden om ons in deze droomfase de weg te wijzen. Wellicht hebben jullie eenzelfde ervaring.

Bij voorbaat dank voor het meedenken met ons.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Waar je heel erg op moet letten is, er zijn maar weinig mensen die je willen helpen. Teveel willen geld verdienen. Dan moet je afspraken maken zodat beide weten wat er gedaan moet worden en wat dat zal gaan kosten. Je krijgt te maken met onverwachte zaken en hoe wordt dat geregeld.
Het beste is klussen met vrienden die vroeger of later ook behoefte hebben om een woning op te knappen. Zodat je samen ervaring opdoet.
Hier heel veel zoeken en lezen en vragen.
Ik zou nog even vermelden welke regio zit je.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Huur een bouwkundige in om door te nemen wat er gebeuren moet, vooral wijzigingen aan de constructie zoals weghalen c.q. verplaatsen van muren is vergunningplichtig en voor een leek niet te beoordelen.
Een bouwkundige kan ook ondersteuning geven bij het overleg met de uitvoerende partij en eventueel de bouw begeleiden.
Op een forum als dit kan wel op detailniveau advies gegeven worden maar niet bij grote projecten.
Hou zoveel mogelijk alles bij om te kunnen bewijzen wat de afspraken over het werk zijn, de bouwwereld is geen suikeroompje.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Tuurlijk kan je een bouwkundige inhuren enig idee wat vandaag de dag het uurloon en de eventuele reiskosten zijn. En ja ik weet hoe de wereld van de bouw in elkaar steekt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik reageerde niet op jou maar op TS.

Ik vind het niet verantwoordt dat een leek zo maar losgelaten wordt op een oude boerderij goed begeleiding.
Een bouwkundige is altijd goedkoper dan mankementen en erger aan de boerderij.
 

Samadhi

  • #6
Helemaal goed hoor, ik ben hier om inzichten te verzamelen. Wij gaan er wel voor om het verstandig te doen. Dus als een bouwkundige nodig is in het proces dan doen we dat ook wel, maak je geen zorgen. Op dit moment is alles gericht op informatie inwinnen en inzicht te krijgen in hoe je zo'n proces kunt vormgeven.
 

Samadhi

  • #7
Inmiddels een tijdje verder. De ramen zijn vervangen en ik heb een raveel gemaakt om een molenaarstrap te plaatsen. Er is nog van alles te doen voor de korte termijn maar wij willen ons alvast gaan voorbereiden voor de lange termijn aanpassingen.

Onderdeel hiervan is zelf tekeningen maken van hoe we de woning kunnen uitbreiden. Nee, niet direct de definitieve bouwtekeningen, gewoon ideeën op papier zetten.

Misschien dat er online goede programma's te vinden zijn. Wat ik vind download niet of werkt niet waardoor ik nu wat terughoudend ben. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Samadhi

  • #8
Wij hebben inmiddels een aannemer op bezoek gehad. Hun gedachte was de helft van de woning verwijderen en opnieuw opbouwen. Zij adviseerde eerst tekeningen te maken. Dan konden zij ook beter een prijsopgave maken maar dat bleek nu al behoorlijk hoog te worden. Op deze manier wordt mijn eigen inbreng zeer beperkt en de prijs een daarmee direct een stuk hoger. Het is wel sneller klaar. Is dit haalbaar voor ons, ik vraag het me af.

Ik zou graag in contact komen met mensen die de verbouwing van hun woning of flinke aanbouw in eigen beheer hebben uitgevoerd dan wel gedeeltelijk.

Werken aan je woning tussen de bedrijven door, de tijd er voor uit trekken, wellicht niet alledaagse keuzes hebben moeten matekn. Ook bijvoorbeeld in samenwerking met een aannemer/ klusser gwerkt.

Mensen die bewuste keuzes hebben gemaakt uit budget overwegingen, soms niet keuzes die direct voor de hand liggen voor de doorgaande aannemer of klant die wat wil late verbouwen.

Wat wel zelf doen, wat uitbesteden, tijdplan, blijven wonen in de woning, extra container er naast, zelf een dakje bouwen of prefab dakje laten brengen, etc etc ik noem maar wat.

PM me als je hier ervaring mee hebt en deze graag wilt delen dan wel open staat voor vragen van mijn kant. Kan ik dat hier vragen?

bij voorbaat hartelijk dank.

uiteraard mag men ook algemene reacties onder dit bericht zetten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik adviseer in ieder geval om een totaalplan te maken. Daarna kan je er eventueel een planning aan vastknopen, want misschien moet het kwa tijd of financien in delen uitgevoerd worden. Als je geen totaalplan hebt, maak je geheid verkeerde beslissingen, die je later in de weg zitten. Heb ik ook in mijn huis (gehad en nog steeds). Ik heb alles verbouwd, het meeste zelf.

Als je zelf weinig ervaring met klussen hebt, bedenk dan goed wat verstandig is zelf te gaan doen. Bedenk dat een aannemer een klus zo voor elkaar heeft, maar je zelf vele malen langer bezig bent. Of hou er gewoon rekening mee in je planning.

Zelf ideeen op papier zetten kan heel goed met sketchup. Vraag altijd meerdere offertes op om te vergelijken. Maar kies niet persé de goedkoopste. Vraag referenties. Bouwbegeleiding is erg aan te raden.
 

Samadhi

  • #10
Dankje IJkenhout,

wij gaan ons inderdaad maar is oriënteren op bouwbegeleiding. Is dit hetzelfde als een architekt? Op internet wordt mij dit niet echt duidelijk.

Ik had zelf ook al bedacht dat een expert die de bouw coördineert een oplossing kan zijn. Hij zou dan een plan kunnen maken welke ik waar mogelijk zelfstandig uitvoer en waar nodig uitbesteed. Hij kan dan ook in het ontwerp en uitvoering rekening houden met fases en hoe we tijdens de bouw kunnen blijven wonen etc. Op dit moment hopen we dat dit een uitkomst kan worden. nogmaals bedankt.

mochten er nog ervaringsverhalen zijn of andere info welke zinvol is dan blijf ik geïnteresseerd. Ondertussen lees ik ook een en ander op het forum wat erg zinvol is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu