Betonnen werpgewichten vissen

Jan St.

  • #1
Hallo klussers,

met vissen als hobby maak ik gebruik van loden werpgewichten, dit is erg giftig en wordt t.z.t. verboden. Omdat er nauwelijks alternatieven voor zijn wil ik zelf werpgewichten van cement/beton gaan maken.
Ik wil graag bol-, druppel- en peervormige gewichten gaan maken in gewichten van zo'n 30 tot 250 gram maximaal.
Om enigszins de afmetingen zo klein mogelijk te houden dacht ik zelf aan hoogovencement CIII(zeewaterbestendig), dit is namelijk een stuk zwaarder dan gewone cement/beton !
- Graag zou ik van jullie horen of dit idd een goede optie is, of dat jullie mss betere opties hebben.
- Welke mengverhouding cement/zand/water is het beste voor mijn beoogde toepassing ?
- Welk materiaal kan ik het best gebruiken voor eventuele te gebruiken mallen ?
- Wat is de te verwachten uithardingstijd om het gegoten/geknede beton/cement veilig uit de mal te halen ?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties !!!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U kunt beter kiezels gebruiken, een gaatje erin boren en met een goede lijm vastzetten, heb ik goede ervaringen mee, ik zit met hetzelfde probleem.
Bij vissen in een rivier een wat ronde kiezel gebruiken, die rolt mee met de stroming, wat extra aantrekkelijk is voor vis, bewegend aas wordt sneller en feller gepakt.
Beton is te grof om kleine gewichten te maken, dat is met snelcement wel prima te doen.

Ik denk dat GerritB. nog wel wat aanvullingen kan geven. :wink:
 

Jan St.

  • #3
Dank voor de reactie ! :lol:
Had idd zelf ook gedacht aan kiezels maar toen ik hier naar ging googlen kreeg ik het vermoeden dat dit nogal "boorverslindend" is, aan de reacties te zien .
Tips over te gebruiken boren e.d zijn ook van harte welkom... als we willen blijven vissen moeten we naar de beste alternatieven zoeken !
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Gaatje is niet nodig.
met gewoon een druppeltje secondenlijm hecht je daar ook een wartel aan.

voor de wat groter gewichten is beton makkelijker
je kan dan voor de mal een bakvormpje gebruiken of iets dergelijke (zie ook de link)

met beton is een flexibel kunststof mal het makkelijkste
zet ze naar een paar uur in water van een graad of 30 dan worden ze het sterkst en droogt het mengsel niet uit.

het soort cement maakt niet zoveel uit qua gewicht.
voor een sterk mengsel moet het zand grove en fijne deeltjes bevatten en een ongelijkmatige structuur hebben (rond zand is niet goed)
https://hsvdezeelt.mijnhengelsportv...lf-milieuvriendelijk-loodvervanger-maken.html
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik heb geen verstand van vissen :) Maar ik zit te denken aan aluminiumcement. Dat is best sterk spul wat voor tuinobjecten wordt gebruikt. Zou dat werken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zal best wel kunnen maar net als andere soorten alleen voor grotere gewichten.Voor kleine "loodjes" zijn kiezels veel handiger.

Ik heb niet zo'n hoge pet op van secondenlijm om de clips op de steentjes te lijmen, ik vind dat je gauw kwijt raakt, met epoxhars gaat dat beter.
Een gaatje boren gaat prima met de diamantboortjes van de tandarts, ik kan ze hier zo ophalen, anders worden ze toch weggegooid.
Wel een lage snelheid aanhouden en een beetje water er bij.
 

De Bob

  • #7
Denk eens aan zink, de totale scheepvaart, vaart met geaccepteerde zink-anodes
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Epoxy hars en secondelijm lijken behoorlijk veel op elkaar.

Het is overigens geen theorie
ik maak zelf zo mijn karper "loodjes"
af en toe gaat er wel eens eentje los
maar dan bewaar ik de wartel en lijm er een nieuwe kiezel aan.

met gaatje zitten ze vaster maar het boren in een kiezel weegt voor mij niet op tegen die paar die ik verlies.
als ik de wartel er zo op lijm.

in de winkel kan je ook relatief kleine betonnen loodjes kopen vanaf een gram of 30 is het wel te doen
met de juiste mal en verdichting glimmen ze bijna zo glad worden ze dan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu