Meubelpanelen onder afdak

WillemCl

  • #1
Hallo allen,

In 3 gemetselde en daarna gestucte u-kolommen/staanders van een afdak wil ik een meubelpanelen plaat bevestigen als sier. Deze meubelpanelen platen komen verticaal te 'hangen' in deze u-kolom.

Er komt dus geen directe regen/water op.

Houdt meubelpaneel dit wanneer ik de randen met kantenband afwerk? Of zal dit binnen afzienbare tijd toch gaan opzwellen i.v.m. de luchtvochtigheid buiten? Er wordt namelijk led verlichting achter gemonteerd, zodat de kolom van binnen uit verlicht wordt en het licht langs de randen van de houten panelen naar buiten komt.

Indien het niet mogelijk is met meubelpaneel, heeft iemand enig idee welk soort hardhout een mooi motief heeft?

De uitstraling die we nastreven is richting het volgende: https://images.app.goo.gl/MXxsps6XEkKf4jAh9
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Meubelpaneel is niet geschikt voor buiten.

Het motief is "eiken", dat geeft wel een aardige indicatie van de houtsoort ;)

Eiken is prima geschikt voor buiten.
 

WillemCl

  • #3
Ja, dat klopt. Alleen het eiken dat ik zie liggen bij de standaard bouwmarkt lijkt in de verste verte niet op dit. Er zit nagenoeg geen motief in. Of kan ik dit 'meer naar voren brengen' door de planken te behandelen met iets (beits of dergelijke).
Of via een gasbrander er even overheen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ga op zoek naar een houtzagerij of houtgroothandel daar kom je het mooiste hout tegen, vaak tegen zachte prijzen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Amerikaans eiken heeft vaak een mooiere tekening geloof ik. Oud eiken ook (tweedehands planken). Dat nieuwe is heel licht.

Je kan tekening versterken met een olie. Met vuur schijnt ook goed te werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 

Sjaak-6

  • #6
WillemCl,

Foto's van de situatie laten zien zou veel helpen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu