Zwevende Bureau in L vorm - tips nodig

Tommeysen

  • #1
Hallo,

Ik heb al veel nuttige artikels online gevonden over het zelf maken van een zwevende bureau, echter zit ik nog wel met een aantal vragen en wil ik zeker zijn dat mijn bureau stevig genoeg zal zijn.

Zie afbeelding hieronder, hier heb ik met dimensies snel even uitgetekend hoe de bureau er zou moeten uitzien.
Edit: ik merk dat de dimensies niet goed leesbaar zijn en dat inzoomen niet proper werkt.
Bureau is L vormig in totale lengte spreken we over 178cm op 228 cm. De werkbladen van Ikea zijn standaard 63.5cm diep.


Ik zou de PINNARP werkbladen van Ikea willen gebruiken, deze zijn 3.8 cm dik.
Links wil ik het werkblad laten steunen op een ander werkblad (als poot), de grijze muren zijn van snelbouwsteen en daar zou ik houten latten tegen bevestigen waar ik het werkblad op kan schroeven. (langs onderen)

In de hoek aan de rechtse kant komen de 2 werkbladen tegen mekaar uit, daar zou ik ze met (ik hoop dat deze term klopt) een soort van joint techniek willen koppelen, door langs beide kanten gaten te boren en hier houten pinnen in te bevestigen. Idem om het werkblad links als poot te bevestigen.

Alleen ben ik er vrijwel zeker van dat dit allemaal niet stevig genoeg gaat zijn? En dacht ik er aan om rechthoekige aluminium profielen te plaatsen +-5cm voor het einde van het werkblad (zodat je ze niet ziet).
Deze alu profielen zijn 10x5cm met een dikte van 4mm (zijn wel hol dus). Deze zou ik als volgt willen plaatsen:
dit is een voorbeeld van de alu profielen dat ik zou willen gebruiken: https://www.limtrade.be/rechthoekige-koker-kgv-100-x-50


Waar ik rode cirkels rond heb geplaatst zou ik de alu profielen onderaan bevestigen met L profielen of dergelijke tegen muur of werkblad.
In Het midden(groen omcirkeld) dacht ik ze onderaan met lange metalen latten aan elkaar te bevestigen. En in de 4 hoeken ook een 90° profiel vast te schroeven ter extra stevigheid. (ik heb namelijk niet de mogelijkheid om te lassen)
Zijn hier nog betere alternatieven voor? Ik wil hier absoluut geen poot plaatsen bijvoorbeeld.

De houten latjes tegen de muren overal heb ik wel niet uitgetekend, sinds deze op zich toch voor de hand liggen.

Alle tips zijn zeer welkom!

Bedankt :)
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
2
4
18
4
1
6
17
7
9
3
1

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu