Ondersteunen stenen muur op houten balken

Markgh

  • #1
Na voor een ander deel van mijn projecten al vele waardevolle tips gevonden te hebben op dit forum is dit het moment om voor het eerst ook een vraag te gaan stellen. De situatie is als volgt: ik heb een huis uit de jaren '20, met dus een houten balken vloer. Mijn intentie is om de vloer te gaan isoleren en ben eea aan het inventariseren. De vloer is bepaald niet meer vlak dus ik zou deze gelegenheid willen gebruiken om de boel te egaliseren, liefst door alles boven of zelfs (afhankelijk van de staat) inclusief de balken te vervangen.

Liep ik tegen het volgende aan: de begane grond vloer bestaat uit de originele balken, de originele planken en daarop platen (OSB oid). Op die platen is een stenen muur gemetseld als afscheiding van de hal en de woonkamer. Dat muurtje, van ongeveer 2 meter lang, is niet gefundeerd en rust volledig op de houten balken. Het zijn zware stenen en dit lijkt me sowieso al niet de meest handige situatie – laat staan als je dus de onderliggende constructie wilt aanpakken.

Hoe het muurtje aan de bovenkant vast zit is vooralsnog onbekend, dat ga ik binnenkort uitzoeken, maar ik weet wel dat het op de eerste verdieping niets ondersteunt. De muur weghalen en opnieuw maken maar dan steunend op de grond gaat niet zomaar, want de elektriciteitsmeter en groepenkast zitten er tegenaan geschroefd in de hal.

Iemand een suggestie hoe dit netjes op te lossen?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Meestal zit er houten beschot tegen de muur waarop de installatie is geschroeft.
als je dit met een paar houten jukken opvangt kan je die muur gewoon rustig wegslopen achter de kast.

daarna vervangen door een houten wand
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu