Hemelwaterafvoer aansluiten op hemelwaterafvoer gemeente

Bobbert

  • #1
Bijna klaar met verbouwen, nu rest nog de regenpijpen aan de muur.

Eerst hing deze boven de grond en loosde het water in de voortuin, wat als gevolg had dat ik water in de kelder kreeg als het hard, of veel regende.

De hemelwaterafvoer van de gemeente ligt op enkele meters van ons huis.
Mag ik die zomaar daar op aansluiten? Hoe gaat zoiets normaal gesproken in zijn werk?

Het is in zeker een gescheiden systeem, enkele jaren geleden is de straat open gebroken en is er een riool en HWA gelegd. Sindsdien klaagt de buurt over water in de kelder.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ga er maar van uit dat je het niet zelf mag doen, vraag het even na bij de gemeente.
Als je een grote tuin hebt is het misschien de moeite waard om een opvangbuffer te maken met een overstort richting de gemeentelijke leiding.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
2 meter uit de gevel het hemelwater lozen zou genoeg moeten zijn om geen last van water in een kelder te hebben.
Dat kan ook bovengronds met een (mol)goot of waterloopje en eventueel een grindput o.i.d.

Als de hele buurt er last van heeft, dan is het probleem mogelijk groter dan alleen jouw regenpijpen.
Dat klinkt als een verhoging van het grondwaterpeil bij regen en dus slecht watermanagement.
Dan kan je beter je HWA aansluiten op je gewone riool,
niet de bedoeling van de gemeente, maar misschien de enige manier om van je probleem af te komen.
 

Bobbert

  • #4
Ik heb niet een heel diepe voortuin, maar 2 meter zal ie toch wel moeten zijn.

Grondwaterstand is altijd wel een dingetje hier.
Als het enkele dagen geregend heeft kan ik het wel zien aan mijn zitkuil achter in de tuin. Daar staat dan een laagje water in.
Die tuin ligt achter wel lager als de voorkant.

Het idee van aansluiten op het riool lijkt me wel wat, ik denk dat dit achter ook zo gedaan is, maar dat weet ik niet zeker. Daar kom ik binnenkort wel achter als ik daar wat werkzaamheden moet verrichten.

Ik kreeg ook van iemand de tip om een plantenbak te maken met een regenpijp er door, zodat het water over de stoep kan stromen.
Klinkt goed, al vind ik het wel een raar gezicht.

Dan graaf ik liever een grindput en dan hopen dat het grondwaterniveau daar niet al te hoog komt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Hou er rekening mee dat de tuin kan overstromen bij forse buien, vooral omdat de achtertuin lager ligt, je wilt de troep uit de riolering niet in je zitkuil hebben.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Liever de zooi in de zitkuil, dan dat het in het toilet omhoog komt, maar met gescheiden riolering onder de straat zal de regenbelasting op het gewone riool laag zijn, dus weinig risico.

In de 1e post staat dat de problemen zijn begonnen sinds er is de straat gescheiden systemen zijn aangelegd.

Beetje gokken: Kans dat het oude riool lek was waardoor grondwater het riool in stroomde en de riool zo voor een verlaging van het grondwaterpeil zorgde.

Het grondwaterpeil kan je zelf niet beïnvloeden, want permanente bronbemaling lijkt me wat overdreven..

Eerst maar eens testen: gat graven en kijken of ie leeg blijft, ook bij regen, want anders is een grindput geen optie.

Plantenbak met gat erin, vind ik een goed idee.

ps. afhankelijk wat precies het probleem is, is een kelder met injecteren waterdicht te maken. (ook als doe-het-zelver)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Controleer de afwatering van het maaiveld in de voortuin.

Zitten er gaten in de kelder aan de voorkant? Bv. doorvoeren voor de meterkast zijn een veelvoorkomende lekkageoorzaak.
 

Bobbert

  • #8
De tuin achter ligt lager, vandaar eerder problemen met grondwater.
Het putje in de de zitkuil komt op een grindbak uit.

De waterleiding die binnenkomt in de kelder was inderdaad niet fijn afgedicht.
De groende laag "kit" zat er niet fijn meer in, deze heb ik terug in de opening gedrukt, en naderhand heb ik eigenlijk geen last meer gehad.

De oude regenpijp hing langs de muur en eindigde in een 45 graden bochtje.

Ik zit er aan te denken om de pijp de grond in te laten gaan, om vervolgens verderop ergens een grindput te graven.
Ik wil dat toch eens een keer gaan testen zoals Jackd dat beschrijft.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu