Funderen met ongelijk maaiveld tbv HSB uitbouw

Uitbouwer

  • #1
Beste klussers,

Ik ben bezig met een uitbouw aan ons huis. Er staat reeds een oude muur lange zijde en een stukje korte zijde (in de tekening in baksteen), die laten we zo vanwege de uitstraling en daar bouw ik dus tegenaan. Uiteindelijk werk ik dat aan de binnenzijde af met underlayment en gips op balken 69*44 met daartussen isolatie. Tevens bouw ik deels tegen pand van de buren (in tekening wit) wat op dezelfde manier wordt afgewerkt. En ik heb nog een stukje te funderen.

We wonen op een heuvel en dus is er (fors) hoogteverschil.

Situatieschets/tekening:


Ik loop tegen het volgende aan:

Er is, zoals te zien op de schets, hoogteverschil van de maaivelden. Mijn tuin ligt ongeveer 60cm lager dan de tuin van de buren. De vloer (15cm beton op 15cm EPS) komt er ongeveer tussenin: bovenkant vloer ligt dus 30cm boven het maaiveld van mijn eigen tuin en 30cm ónder maaiveld van de buren.

Ik wil een vorstrand storten in een bekisting met daarin een korf. De vloer wil ik daaraan verbinden met een standaard wapeningsnet(te storten vloer is blauw in de tekening). Die vorstrand moet 60cm onder maaiveld.

Maar welk maaiveld hou ik nou aan? Als ik bij beiden 60cm onder maaiveld kies, dan heb ik in de hoek een uitdaging omdat de funderingen dan op 60cm verschil uitkomen en dus niet of nauwelijks aansluiten. En om nou het hoogste deel gelijk te laten lopen met de lager gelegen fundering (en dus net zo diep uit te graven): dat kost wel erg veel beton.

Mijn idee is om een schuine hoek van het laagste punt omhoog te laten lopen naar de "hogere" fundering.

Of is het handig als ik de wapening in de "korte" kant door laat lopen tot de bovenkant van de "lange" fundering (ik krijg dan een aan de korte zijde een gewapende fundering van 120cm hoog...) en deze verbind met het lange deel door de korven aan elkaar te vlechten?

Opbouw is uiteindelijk HSB.

Verder weet ik niet hoe ik het best kan isoleren in deze specifieke situatie. De vloer komt dus op 150mm EPS.

Wie kan me helpen met tips & tricks?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu